130106 Organizations theory

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOutside schedule
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Mundtlig gruppevis på basis af skriftligt oplæg.

13-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer:

- holdningskompetence
- samarbejdsevne
- formidling
- kreativitet
 
Course Objectives
Forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation er af afgørende betydning,når skov- og landskabsingeniører skal indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge og navnlig, når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser.
 
Course Contents
Faget er et af de fire kernefag på 1. del.
Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og i organisationer.

Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters "Emneprojekt".

Faget danner desuden grundlag for kernefaget "Ledelse og rådgivning" på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Naturforvaltning og drift".

Følgende emner tages op i faget:

1. semester 3 ECTS

- introduktion, herunder bl.a.
- organisationens byggeklodser:
opgaver - struktur - aktører - teknologi
- begrebsdefinitioner

- arbejdssociologi, herunder
- den enkelte (individualpsykologi)
- individet i organisationen (perception, kognition, kommunikation og information)
- grupper og uformel struktur (gruppepsykologi)
- trivsel, motivation og fremmedgørelse

2. semester, 3 ECTS

- organisationsteori, herunder
- organisationsteori, generelt
- organisationskultur
- beslutningsprocesser

3. semester, 3 ECTS

- organisationsteori, herunder
- strategi og strategiske processer
- forandring, omstilling og fornyelse

- personaleforhold, herunder
- rekruttering, udvælgelse og introduktion
- leder- og medarbejderudvikling
- afvikling
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen, der strækker sig over de 3 første semestre, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. I 3. semester udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et obligatorisk skriftligt projekt over et udmeldt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af projektet ydes vejledning fra fagets lærer. Faget eksamineres gruppevis på basis af et skriftligt oplæg. Projektkrav: I projektet skal de studerende demonstrere evne til at afgrænse og behandle en problemstilling inden for fagets rammer. Projektets problemformulering og afgrænsning skal godkendes af fagets lærer. Karaktergivningen er individuel.
 
Course Litterature
- Ledelse og Samarbejde, Christiansen, C. et al, Trojka, 2. udg. 1998
- Organisationsteori, Bakke, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 1. opl. 2004
- Organisationsteori og Ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur, 2002
- Understanding Organizations, Handy, C., Penguin Books, 4. udg., 1993 (kap. 2 og 6)

Dertil kommer supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater, særlige artikler m.m., herunder uddrag af et kompendium om Mintzberg samt et forelæsningsnotat om Mintzberg.

Vigtige internetadresser: jeparsby@tiscali.dk


 
Course Coordinator
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 3528
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope