Forest & Landscape | |||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||
Duration | Outside schedule | ||
Credits | 9 (ECTS) | ||
Course Level | BSc | ||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig gruppevis på basis af skriftligt oplæg. 13-point scale, external examiner | ||
Organisation of Teaching | |||
Teaching Language | Danish | ||
Areas of Competence the Course Will Address | |||
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: - holdningskompetence - samarbejdsevne - formidling - kreativitet | |||
Course Objectives | |||
Forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation er af afgørende betydning,når skov- og landskabsingeniører skal indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge og navnlig, når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser. | |||
Course Contents | |||
Faget er et af de fire kernefag på 1. del. Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og i organisationer. Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters "Emneprojekt". Faget danner desuden grundlag for kernefaget "Ledelse og rådgivning" på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Naturforvaltning og drift". Følgende emner tages op i faget: 1. semester 3 ECTS - introduktion, herunder bl.a. - organisationens byggeklodser: opgaver - struktur - aktører - teknologi - begrebsdefinitioner - arbejdssociologi, herunder - den enkelte (individualpsykologi) - individet i organisationen (perception, kognition, kommunikation og information) - grupper og uformel struktur (gruppepsykologi) - trivsel, motivation og fremmedgørelse 2. semester, 3 ECTS - organisationsteori, herunder - organisationsteori, generelt - organisationskultur - beslutningsprocesser 3. semester, 3 ECTS - organisationsteori, herunder - strategi og strategiske processer - forandring, omstilling og fornyelse - personaleforhold, herunder - rekruttering, udvælgelse og introduktion - leder- og medarbejderudvikling - afvikling | |||
Teaching And Learning Methods | |||
Undervisningen, der strækker sig over de 3 første semestre, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. I 3. semester udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et obligatorisk skriftligt projekt over et udmeldt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af projektet ydes vejledning fra fagets lærer. Faget eksamineres gruppevis på basis af et skriftligt oplæg. Projektkrav: I projektet skal de studerende demonstrere evne til at afgrænse og behandle en problemstilling inden for fagets rammer. Projektets problemformulering og afgrænsning skal godkendes af fagets lærer. Karaktergivningen er individuel. | |||
Course Litterature | |||
- Ledelse og Samarbejde, Christiansen, C. et al, Trojka, 2. udg. 1998 - Organisationsteori, Bakke, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 4. udg., 1. opl. 2004 - Organisationsteori og Ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur, 2002 - Understanding Organizations, Handy, C., Penguin Books, 4. udg., 1993 (kap. 2 og 6) Dertil kommer supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater, særlige artikler m.m., herunder uddrag af et kompendium om Mintzberg samt et forelæsningsnotat om Mintzberg. Vigtige internetadresser: jeparsby@tiscali.dk | |||
Course Coordinator | |||
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 3528 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 | |||
Study Board | |||
Study Committee SLING | |||
Course Scope | |||