Department of Natural Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Fire timers skriftlig prøve Weight: 100% 13-point scale, external examiner Dates of Exam: 03 November 2005 | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendelse af mindst 75% (3 ud af 4) obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen i en typisk uge vil bestå af forelæsninger, øvelsesopgaver af varierende omfang, plenum-gennemgang af "case-opgaver" samt obligatoriske hjemmeopgaver, med brug af PC. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 210002 Mathematics and data processing | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
"Grundvidenskabelige kompetencer": Viden om de fundamentale statistiske begreber variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval samt fortolkningen af disse. Forståelse af bestemte statistiske modeller og deres anvendelse, herunder variansanalyse og regression. Kompetencer inden for "teknologi og produktion": Anvende principper for statistiske analyser baseret på visse givne statistiske modeller samt beslægtede modeller til analyse af nye problemer og herved kunne fortolke og præsentere resultater opnået herved. Anvende principper for et statistisk programsystem til at udføre visse statistiske analyser. Kompetencer inden for "etik og værdier": - | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Deltagerne skal lære at forstå og benytte visse statistiske modeller, at kunne fortolke og præsentere resultater opnået derved, at kende de basale statistiske begreber: variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval, og at kunne forholde sig kritisk til en statistisk analyse. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Sandsynligheder, binomialfordelingen, tosidede antalstabeller, normalfordelingen, statistiske grundbegreber: variation, statistisk model, estimation, test, konfidensintervaller. Mere avancerede analyser benytter en statistisk programpakke og omfatter én- og flersidet variansanalyse, samt lineær og ikke-lineær regression. Der lægges vægt på modelformulering af problemer, som ønskes belyst ved forsøg eller dataindsamling, samt på tolkning af resultaterne, herunder begrebet signifikans. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Fire typer af undervisning vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases, "klasse"-øvelser og hjemmeopgaver. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af problemstillingen, på valg af statistisk metode og på tolkning af resultaterne af den statistiske analyse. Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de studerende (i grupper) og følges op af plenum-gennemgang og diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger på biologisk relevante problemer og indebærer analyse af forsøgsdata. Nogle af øvelserne baseres på brug af PC og en statistisk programpakke [forudsat lokaler og PC'er kan stilles til rådighed i fornødent omfang]. De obligatoriske hjemmeopgaver kan besvares i grupper på max. 4 studerende og vil omfatte de vigtigste analysemetoder og begreber. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Meddeles senere | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Error. Person Not Found Ib Michael Skovgaard, ims@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Statistik, Phone: 35332340 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||