250042 Thematic Course: Plant Science

Details
Department of Agricultural Sciences   30 %
Department of Natural Sciences   20 %
Department of Ecology   20 %
Department of Plant Biology   20 %
Institute of Food and Resource Economics   10 %
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport efterfulgt af individuel eksamination baseret på artikler gennemgået i kurset.

Weight: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport: 50% Individuel eksamination baseret på artikler: 50%



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i mindst 75% af kollokvierne.
 
Organisation of TeachingTemakursus.18 dobbeltforelæsninger, 18 kollokvier. Eksperimentelt projektarbejde. Cases. Artikelfremlæggelse og -opposition med særlig vægt på metodemæssige problemstiillinger.
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: B

Blok 2
Week Structure: C
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesAlmen plantebiologisk viden
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab: Grundlæggende viden om biologiske processer, fysisk-kemiske miljøfaktorer og naturgivne ressourcer udbygges og integreres til en operationel helhed. Kendskab til og forståelse af genetiske ressourcer i relation til kulturplanters modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår, herunder low-input dyrkningssystemer, og ernæringsmæssig kvalitet
Teknologi & Produktion: Kendskab til og erfaring med at identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø. Udvidet forståelse af anvendelsesområdet for specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater, incl. modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer.
Etik og værdier: Forudsætninger for at reflektere og reagere på problemstillinger med ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans. Færdigheder i skriftlig formidling og projektgennemførelse og -fremlæggelse. Erfaring med samarbejde indenfor en gruppe og hvad der er vigtigt for at sikre en god kommunikation.
 
Course Objectives
Temakursets formål er:

* at give en tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag for plantevækst og planteproduktion

* via en problemorienteret indfaldsvinkel at give en integreret viden om planters genetik og fysiologi i relation til jordbundsegenskaber og ydre vækstfaktorer

* at give redskaber til en helhedsvurdering af afgrødeplanters vækst, vitalitet og ressourceudnyttelse, samt mulighederne for at forbedre disse egenskaber gennem målrettet planteforædling.


 
Course Contents
Et overordnet fælles emne sikrer tværfaglig sammenhæng og giver kursusdeltagerne et fagligt sammenhold. Det overordnede temaemne vil i det første kursusår være: "Nye og bedre kulturplanter" med en opdeling i projekter vedrørende: (i) Plantevækst i relation til jordbund og klima, (ii) planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet, forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.), (iii) planteproduktion (sædskifte, dyrkningsmæssige foranstaltninger, plantesygdomme etc. ), (iv) plantekvalitet i relation til foder og human ernæring og (v) teknologi, miljø og ressourceudnyttelse. Temakurset omfatter en teoretisk del (25%) og et eksperimentelt temaprojekt (75%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse og modellering af eksisterende datamateriale.
 
Teaching And Learning Methods
Den teoretiske del består af 18 dobbeltforelæsninger, hvor generelle og specielle forhold omkring udvalgte emner i relation til det tværgående tema introduceres og gennemgås. Forelæsningerne lægger op til et tilsvarende antal kollokvier og seminarer, hvor de studerende selv har den aktive rolle i form af fremlæggelse af uddybende artikler (i alt ca. 20) om centrale og aktuelle problemstillinger inden for plantevidenskab. De studerende skal skiftevis fremlægge og opponere for hinanden for at sikre, at der opnås en bred indsigt i temakursets faglige problemstillinger. Der lægges særlig vægt på metodemæssige aspekter, herunder en forpligtigelse for de studerende til at redegøre for hvilke teknikker, der vil kunne tages i brug for at belyse det givne faglige problem. De studerendes valg af projekt sker på baggrund af idé-oplæg eller et katalog over mulige emner/problemstillinger udarbejdet af "faglærere" fra de forskellige fagmiljøer. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er tilstede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue/forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng. De studerende arbejder i grupper med en gruppestørrelse på 4-6 pr. gruppe.
 
Course Coordinator
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 35333495
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
Colloquia40
project work250
examination30
preparation56

412