260012 Tema: Husdyrvidenskab 2

Detaljer
Inst. for Produktionsdyr og Heste   80 %
Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab   10 %
Fødevareøkonomisk Institut   5 %
Inst. for Jordbrugsvidenskab   5 %
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi30 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Mundtlig præsentation og gruppevis forsvar af en porteføjle af delelementer af de to projekttyper (portfolio-eksamen). Såfremt muligt, skal slutbrugere (driftsledere, rådgivere, medstuderende) involveres i evalueringen. Proces vurderes

Vægtning: Ligelig vægtning af skriftlige og mundtlige produkter. Proces 20%. Helhedsvurdering indgår.



13-skala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamen75% af de krævede dele af porteføljen skal være afleveret.
 
Rammer for undervisningForelæsninger, øvelser og andre undervisningsformer. Der vil indgå ekskursioner til besætninger og evt. undervisning ved DJF, Foulum. Særlige tilbud til engelsksprogede studerende.
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff.

Blok 4
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerHusdyrproduktion Fagpakke i husdyrvidenskab
 
Kompetenceområder
Kompetencer inden for grundvidenskab
Overføre teorier om og metoder til kombination og regulering af produktionsfaktorerne i husdyrbruget, således at en given målsætning tilgodeses bedst muligt inden for givne produktionsbegrænsninger.

Kompetencer inden for teknologi & production
Selvstændigt anvende videnskabelige metoder til helhedsorienteret analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i husdyrbrug og udmønte resultaterne heraf i videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer samt formidle disse til de relevante interessenter. Fokus kan variere fra fysiologisk orienterede metoder til de driftsøkonomiske under hensyn til helheden.

Kompetencer inden for etik & værdier
Kan diskutere produktionssystemer og -planer i relation til såvel dyrevelfærd som miljø- og andre samfundshensyn (produktionsbegrænsninger).

Kursuskompetencer, herunder evne til tværfagligt samarbejde, er kernekompetencer i kandidatstudiet.
 
Kursets målsætning
Formålet er at lære en selvstændig anvendelse af videnskabelige metoder til helhedsorienteret analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i husdyrbrug og udmønte resultaterne heraf i videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer samt formidle disse til de relevante interessenter. Fokus i indlæringen kan variere fra meget fysiologisk orienterede metoder til de driftsøkonomiske under hensyn til helhedsorienteringen.
 
Kursusindhold
De studerende skal lære dels at anskue fødevareproduktionen i et helhedsperspektiv centreret om bedriften, dels at gå i dybden med et selvvalgt detailemne rettet mod produktion. Der skal gennemføres et "stort projekt" og et "lille projekt", der omfangsmæssigt skal defineres efter vurdering af husdyrliniens kompetencebeskrivelse. Et rimeligt foreløbigt udgangspunkt er henholdsvis 20 og 10 ECTS.

Det "store projekt" skal omfatte:
o Analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter af en større svine- eller kvægbesætning. Selvstændige statistiske analyser af produktions- og sundhedsdata skal indtage en fremtrædende plads i projektarbejdet. Det er helt centralt, at hele bedriften skal håndteres.
o Der skal foretages en kritisk vurdering af de aktuelt anvendte (rådgivnings)koncepter til problemløsning og gives forslag til implementering af alternativer.
o Alle muligheder for at etablere et samspil med lokale dyrlæger og produktionskonsulenter skal udnyttes.

Det "lille projekt" kan være mere fokuseret på en subdisciplin indenfor disciplinen produktion (fx ernæring, stressbiologi eller sundhedsøkonomi). Det kan være opbygget omkring én af følgende rammer/temaer:
o Implementering og anvendelse af fysiologiske styringsparametre i produktionen med hovedvægt på vurdering af ernæringen
o Velfærdsvurdering vha. etologiske og stress-biologiske parametre, herunder sundhed og frugtbarhed
o Sundhed og smittebeskyttelse
o Foderforsyning og -kvalitet
o Ernæring og fodringssystemer
o Staldindretning og -klima
o Produktions- og sundhedsøkonomi
o Kommunikation, rådgivning og læring
Det lille projekt skal også være helhedsorienteret og bør kunne ses i et besætningsperspektiv. Det kan også være en mindre omfattende version af hovedprojektet til gennemgang af en anden dyreart end hovedprojektet for at tilgodese studerende med ønske om at opnå en meget bred kompetenceprofil. Udover kvæg og svin kan det være får og andre små drøvtyggere, fisk eller fjerkræ - evt. også pelsdyr, om end de selvfølgelig ikke indgår i fødevareproduktionen.

Som redskab tilbydes projektorganiseret undervisning i computerbaseret tegningsfremstilling (CAD) i forbindelse med planlægning af staldbyggeri, eller i forbindelse beskrivelse af eksisterende stalde. Undervisningen vil give et grundlæggende kendskab til: programsystemet AutoCAD, metoder til 2D- og 3D- konstruktion og visualisering, anvendelse af kort og flyfoto som grundlag for udarbejdelse af tegninger, og tegningstyper der anvendes ved landbrugsbyggeri.
Aktiviteten forventes at have et have et omfang af ca 80 timer og forudsætter et deltagerantal på mindst 5 studerende.


Husdyr-området er specielt derved, at to kandidat-retninger (veterinærer og husdyr-agronomer) fra KVL ofte samarbejder i forbindelse med rådgivning, udvikling og forskning vedrørende den primære husdyrproduktion. Ved samundervisning lærer de to retninger, hvordan hver deres fagområder er integreret i hinanden, og hvor hinandens styrker ligger. Samarbejdet vil helt naturligt gensidigt overføre faglig viden, og den samlede indlæring for begge grupper vil stige. Som en total nyskabelse gennemføres dette kursus derfor parallelt med differentieringerne "Produktionsdyr" og "Fødevaresikkerhed" på V-uddannelsen. Undervisningen vil i relevant omfang blive sammenkørt - især med relation til "produktionsdyrslinien". Kursus vil i vid udstrækning benytte sig af kontakter til forskere og eksperter fra henholdsvis DJF og erhvervene.
I og med at V- og A-stud arbejder sammen i grupper, og at der er fælles A- og V-seminarer, giver det mulighed for at A-stud lærer en del om sygdoms-/sundhedsmæssige aspekter, og V-stud lærer en del om agronom-aspekter.
Der er en forholdsvis høj grad af valgfrihed for A-stud i kurset. Først vælges besætning, dvs. man kan vælge en besætningstype, der findes interessant. Senere kan vælges interessante problemstillinger eller interessante problemstillinger, der knytter sig til interessante fag-discipliner.
 
Undervisningsform
Arbejdet skal være projektorganiseret. Og det skal foregå i grupper med 4-6 deltagere. Studenterdrevne seminarer baseret på rapporterne bør være centrale i den teoretiske undervisning. Kursusplanlægningen skal gøre det muligt og tilskynde til etablering af grupper bestående af V- og A-studerende mhp. at træne tværfagligt og helhedsorienteret samarbejde samt hæve det faglige niveau af kursusarbejdet (A-V-grupper ikke et krav). Kursus vil indebære besætningsbesøg og i muligt omfang samarbejde med forskere ved DJF (Foulum). Der skal etableres et "kursusledelsesteam". Gruppen kan bestå af: 2 studerende - 1 A + 1 V. 2-3 undervisere - A- og V-baggrund samt repræsentanter fra de involverede indstitutter Der skal være én ansvarlig kursuskoordinator, som skal være én af de centrale undervisere i kursusledelsen. Dele af undervisningen kan blive gennemført på engelsk. Engelsktalende tilmeldte vil få tilbudt særlige vejledere til håndtering af de sproglige barrierer i forbindelse med projektarbejdet omkring danske besætninger.
 
Litteraturhenvisninger
Da kursus i udtalt grad er projektorganiseret og bl.a. har til formål at træne i formulering og løsning af komplekse problemer, så er litteratursøgning og -vurdering et centralt element i kursus.
 
Kursusansvarlig
Anders Ringgaard Kristensen, ark@dina.kvl.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 35333091
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
projektarbejde500
vejledning30
kollokvier100
forelæsninger25
forberedelse100
ekskursioner40
praktiske øvelser20
eksamen10

825