Department of Large Animal Sciences
75 % Department of Veterinary Pathobiology 10 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 10 % Department of Small Animal Clinical Sciences 5 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 23 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Vurdering af projektrapporter samt mundtlige forsvar af disse. Vurdering af processen. Weight: Projektrapporter og mundtlige forsvar vægter ligeligt. Processen vægter 20%, resultaterne vægter 80%. Herudover foretages en helhedsvurdering af de studerendes kompetence til foretage helhedsvurdering 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Modul I af denne differentiering | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Projektbaseret undervisning med udgangspunkt i private husdyrbesætninger. Gruppearbejde obligatorisk. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | 45 | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. Forståelse af de komparative aspekter af principperne for sundhedsstyring. Teknologi og produktion: Anvende principper for sundheds- og produktionsorienterede analyser i forskellige produktionsenheder, herunder anvende principper for prioritering af de anbefalinger der kan udledes af analyser og dialog med beslutningstagere. Etik og værdier: Kan diskutere resultaterne af besætningsanalyser og udmønte dem i konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere i produktionsenhederne under behørig hensyntagen til begrænsninger givet af lovgivning og etik. Bedømme de sundhedsmæssige aspekter af husdyrproduktion og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger ud fra forskellige værdisæt. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
De studerende bliver i stand til at anvende begreber og metoder til sygdomsdiagnostik samt helhedsorienteret fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger), der fungerer under almindelige erhvervsmæssige betingelser. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset skal bibringe de studerende kompetence til selvstændigt at rådgive beslutningstagere i produktionsenheder (f.eks. besætninger) om sygdomsbekæmpelse, herunder besætningsdiagnostik, samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrbruget. Det tager udgangspunkt i konkrete produktionsenheder med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, mink eller svin, samt evt. andre husdyrarter der holdes med et erhvervsmæssigt sigte. De studerende skal blive i stand til at yde en konkret helhedsorienteret rådgivning under skyldig hensyntagen til begrænsninger, givet af lovgivning og etik. De studerende får de nødvendige forudsætninger for selvstændigt at kunne planlægge og gennemføre en besætningsanalyse i en konkret produktionsenhed (besætning) og på baggrund heraf anvise relevante interventionsstrategier. De nødvendige færdigheder vil være dynamiske over tid afhængig af udviklingen af værktøjer til anvendelse i rådgivning af beslutningstagere I produktionsenheder. I tilgift til færdighederne angivet under modul I, skal de studerende opnå følgende færdigheder: · Basal træning i kortlægning af patogeneseaspekter i forbindelse med multifaktorielle infektionsbetingede sygdomme · Planlægge, gennemføre og tolke studier indenfor besætningen til afdækning af produktions- og sundhedsmæssige sammenhænge · Indgå i en meningsfuld dialog og samarbejde med andre rådgivere i produktionsenheder. Den studerende skal gives en sådan forståelse for samfunds- og naturskabte begrænsninger for husdyrproduktion og af den veterinære rådgivers rolle, at de kan indgå i en meningsfuld dialog med konkrete beslutningstagere om disse emner | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
De studerende planlægger og gennemfører selvstændige besætningsanalyser i grupper og formulerer rådgivningsforslag i projektrapporter efter følgende grundmodel: De studerende opdeles i grupper med 2-6 deltagere. Hver gruppe skal have mindst én vejleder med tværfaglige kompetencer indenfor sundhed og produktion Der gennemføres et eller flere besøg i erhvervsmæssigt drevne produktionsenheder med kvæg, små drøvtyggere, svin, fisk, fjerkræ eller pelsdyr. Resultater af egne eller eksisterende diagnostiske undersøgelser, eksisterende data samt interview sammenfattes i en stor og en lille projektrapport baseret på forskellige dyrearter. En bred differentiering opnås således: Hvis den store opgave skrives inden for området kvæg eller svin, skal den lille opgave skrives inden for området små drøvtyggere, fjerkræ, fisk eller pelsdyr. Skrives en lille opgave inden for området kvæg eller svin, skal den store opgave skrives inden for området fjerkræ, fisk eller pelsdyr. Der skal gennemføres et eller flere studenterorganiserede seminarer til beskrivelse af helheden indenfor hver dyreart. Sidst i kursus lægges der vægt på at uddrage principper, der går på tværs af dyrearter. Kursusformen betinger en integration af såvel discipliner (fx mikrobiologi, patologi, ernæring, reproduktionskontrol, epidemiologi og produktion) som systemniveauer (fx ernæringsfysiologi og optimering af en produktion). Fordelingen af tid på de klassiske veterinære fag og de produktions- og populationsorienterede fag vil være ca.1:1, dog med variation fra dyreart til dyreart, hvor kvæg sandsynligvis vil være mest orienteret mod parakliniske fag og kvantitative analyser pga. tradition og muligheder for dataopsamling på individniveau. Sammenhæng og kvalitet i undervisning indenfor dyreart skal sikres af en dyreartskoordinator med tværfaglige kompetencer indenfor praksisorienteret problemløsning. De forskellige dyrearter er mere eller mindre velegnede til demonstration af principielle elementer. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35332830 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||