Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Ved mundtlig eksamen præsenteres projektmateriale; derefter kortfattet spørgerunde til projekt efterfulgt af en kommentarrunde fra eksaminator og censor. Vægtning: Der foretages en helhedsvurdering af både projekt og fremlæggelse med tyngden (80%) lagt på projektet. 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | - at det i opgavebeskrivelsen krævede projektmateriale er indleveret konditionsmæssigt og rettidigt. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Udbydes to gange i 2005-06, herefter kun i blok 4. To på hinanden følgende forelæsninger pr uge; herefter øvelser, hvortil der knyttes tegnebordsvejledning i grupper (alternativt individuelt). Én til to ekskursioner i Øresundsregionen | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Historie og repræsentation i Landskabsarkitektur, Landskabsanalyse, Miljø- og planlovgivning | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | max.40 - på grund af den nødvendige intensive undervisning ved tegnebordene (individuel vejledning) samt den studerendes manglende forhåndskendskab til fagdisciplinen. | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
De grundvidenskabelige kompetencer består i at formulere en fysisk problemstilling inden for det landskabsfaglige områdes større skala, analysere og programmere denne, samt give indledende anvisninger på, hvordan en fysisk besvarelse kunne tage sig ud. Niveauet er 4: Overføre teorier og principper til nye situationer. Kompetencer m.h.t. teknologi og produktion omfatter forståelse for byernes og byplanlægningens historie set i forhold til landskabsarkitektfaget. Niveauet er 4: Anvende principper på situationer der ligner. Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter evne til at reflektere over og tale om sammenhængen mellem analyse og formstudier. Niveauet er 4: kan diskutere ud fra et organiseret værdisystem. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Det er kursets målsætning at introducere en arbejdsfacon, som kombinerer det registrerende og analyserende individs evner til at indfange indtryk med en mere fabulerende kreativ proces, der udmønter sig i fysiske og planstrategiske forslag i den landskabsfagets større skalaområde. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset består af ugentlige dobbeltforelæsninger, der både har en almendannende (byhistorisk) karakter samt blotlægger metoder og arbejdsformer om sammenhængen mellem analyse og formstudier. Desuden indeholder forelæsningsrækken en bred orientering om landskabsfagets historiske og aktuelle positioner samt generelle vilkår for arbejdet i praksis. Forelæsninger suppleres løbende under indtryk at samfundets almindelige strukturelle udvikling. Sideløbende med forelæsninger stilles en gennemgående opgave, som skal besvares via arbejdsfaserne registrering, analyse, programmering og projekt. Heri indgår projektets grafiske fremstilling. Til opgaveudviklingen gennemføres ugentlig vejledning individuelt eller i grupper. En til to ekskursioner på hver en dag til destinationer i Øresundsregionen indlægges i undervisningsforløbet. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Der foretages individuelle noter i logbog fra forelæsningerne. Projektarbejdet gennemføres individuelt eller (fortrinsvis) i grupper. Der vejledes enten individuelt eller i grupper. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
meddeles ved forelæsningerne. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Dennis Lund, dl@mgarkitekter.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 3528 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||