Department of Agricultural Sciences
50 % Forest & Landscape 25 % Department of Large Animal Sciences 25 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Den studerendes arbejde med cases og øvelser samles løbende i en portfolio og bedømmes, hvad angår såvel proces som produkt. Weight: 100% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er centreret omkring gennemgående cases, der belyses gennem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og studenterledede kollokvier. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | nej | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
I kurset opnås følgende kompetencer: Grundvidenskab: Ingen Teknologi og produktion: - Forståelse af hvordan jordbrugsbedriften fungerer som et adaptivt system under skiftende betingelser - kendskab til forskellige bedriftstyper og udviklingsstrategier - kendskab til hvordan jordbrugsbedriftens komponenter (mark, stald, kapital og andre ressourcer) spiller sammen - kendskab til hvordan jordbrugsbedriftens rammebetingelser øver indflydelse på bedriften og dens udvikling Etik og værdier: - evne til at reflektere over hvordan forskellige menneske- og naturopfattelser kommer til udtryk i forskellige produktionsideologier | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kursets mål er at give de studerende et indblik i, hvordan jordbrugsbedriften fungerer som et system med menneske og naturgrundlag som to uadskillelige komponenter, samt at bevidstgøre om, hvorledes rammebetingelserne påvirker disse funktioner. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Jordbrugsbedriften er den centrale operationelle enhed hvorigennem private og offentlige målsætninger vedrørende produktion og miljø- og naturforvaltning implementeres. Jordbrugsbedriften er således en central enhed i forhold til en lang række funktioner, herunder produktion af fødevarer, naturbeskyttelse og landskabsudvikling, landdistriktsudvikling, ressourceudnyttelse og miljø. Jordbrugsbedriften er samtidig underlagt en række rammebetingelser som reducerer de produktionsmæssige, miljømæssige og sociale frihedsgrader: jordtype & klima, marked, love, reguleringer og tilskudsordninger, strukturudvikling og ejerforhold samt produktionsideologi. I kurset anskues bedriften som et system, med interne sammenhænge mellem planter og husdyr og med eksterne effekter og rammer. Kurset beskæftiger sig således med jordbrugsbedriften i et helhedsperspektiv. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
I kurset indgår forelæsninger, ekskursioner, øvelser samt case studier. Kursets forelæsninger har til formål at give overblik over interne sammenhænge i og eksterne betingelser for jordbrugsbedriften samt indblik i metoder, som de studerende skal arbejde med. En række jordbrugsbedrifter vil indgå som cases, som de studerende arbejder med igennem hele kurset. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Litteratur kommer senere | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jesper Rasmussen, jer@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Environment, Resources and Technology, Phone: 35333456 Lone Søderkvist Kristensen, lokr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331831 Hans Ranvig, har@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35333090 Vibeke Langer, vl@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Environment, Resources and Technology, Phone: 35332383 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||