Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Godkendelse af de obligatoriske gruppeopgaver. bestået/ikke bestået, ingen censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af obligatoriske opgaver i forløbet | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | SLing-kursus, Nødebo | ||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Den studerende skal· opnå viden om sammenhængen mellem arealet, dets tolkning og beskrivelse i forskellige kortfremstillinger ·udvikle færdigheder i at udarbejde kortmateriale til brug for tekniske dispositioner såvel som formidling af sammenhænge og planer i et område ·have baggrund for at kunne vurdere kvaliteten af forskellige baggrundsdata og kortfremstillinger Undervisningen i dette kursus tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: · Problemløsning · Formidling · Kreativitet · Handlingskompetence | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Skov- og landskabsingeniøren arbejder på forskellige typer af arealer. Det er derfor at største betydning at kunne registrere, analysere og præsentere data og løsningsforslag mm. på en let og overskuelig måde i rapporter - som beslutningsgrundlag og til forskellige interessenter. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset fungerer som støtte for alle fag og projekter, som omfatter arealrelaterede problemstillinger og præsentation af status og planer for områder. Følgende emner tages op i kurset: Introduktion til topografiske kort og GIS (Geografisk Informations System), Introduktion til Mapinfo, fremstilling af kortudsnit, fremstilling af temakort, brug af baggrundskort (Top10DK, AIS, Orthofoto, skovkort, matrikelkort m.fl.). Bearbejdelse af datamateriale, Mapinfo-databaser, søgning vha. SQL (Structured Query Language), nytegning og redigering af kort og lister, GPS (Global Positioning System), bousole & målebånd samt digitalisering. Kortteori og vurdering af datagrundlag, kortprojektioner, satellitfoto (remote sensing), flyfotos, fotogrammetri. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som holdundervisning overvejende baseret på øvelser og opgaver. Der fremdrages eksempler fra skov- og landskabsforvaltningen. En række beregninger og analyser foretages med hjælp af EDB-programmer udenfor GIS. Af praktiske årsager vil holdet i en del af undervisningen blive opdelt i to grupper. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Se lektionsplan | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Lene Fischer, lfi@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331588 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||