Department of Plant Biology
50 % Department of Natural Sciences 30 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 20 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timer skriftlig eksamen. Øvelseskurset indgår i eksamenspensum. Weight: 100 % 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 12 April 2007 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Min. 4 af 6 laboratorierapporter skal være godkendt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Per uge vil der i gennemsnit være 2 forlæsninger, selvstændigt arbejde med 1 case, teoretiske øvelser, gruppediskussioner og 1 laboratorieøvelse øvelse. Kurset indeholder 1 til 2 ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af udvalgte dele af den integrerede metabolisme i planter og dyr. Teknologi og produktion: Forståelse af biokemiske analysemetoder og deres anvendelses områder. Kendskab til udvalge biokemiske analysemetoder opnås ved hjælp af laboratorieøvelser. Etik og værdier: Reflektere over relevante problemstillinger, som perspektiverer den multicellulære organismes biokemi i den bioteknologiske industri såvel som i andre forsknings- og udviklingsmæssige sammenhænge. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning er at give en udbygget teoretisk indføring i organismers biokemi med hovedvægt på den integrerede metabolisme i dyr og planter, samt at sikre en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder ved hjælp af laboratorieøvelser. Der stiles mod en perspektivere af relevante problemstillinger af biokemi i den bioteknologiske industri. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset vil omhandle følgende teoretiske emner: Lipider, steroler og membraner / Enzym kinetik og virkning af enzymer / Nitrogen metabolisme, aminosyre metabolisme og naturstoffer / Stivelse og glykogen Pigment biosyntese og funktion/ fotosyntese / Ion kanaler og ion pumper / Regulering og Signal transduktion. Cases vil blive inddraget for at støtte op om det forlæste stof. Cases vil kunne omfatte følgende emner: Stivelse i bioteknologien / Pigmenter / Forskelle og ligheder i lysin metabolismen i bakterier, planter, svampe og dyr / Planter som grønne fabrikker / Diagnostiske hurtig metoder: Blod-urinstof-kvælstof (BUN) målinger i klinisk diagnostik / Xylanaseinhibitorer og deres betydning i bl.a. brødbagning / Enzymer på arbejde i planteolieindustrien - "grøn kemi" / Lipiders (og sterolers) betydning i biokemien / Biokemiske analysemetoder i klinisk praksis.. Følgende laboratorieøvelser indgår i kurset: Isolering og analyse af membran- og lagerlipider / Enzymkinetik og virkning af enzymer / Identifikation pigmenter og biosyntese af klorofyl / Struktur, biosyntese og nedbrydning af stivelse og glykogen / Biosyntese, nedbrydning og funktion af cyanogene glukosider i planter / Glukose- og keton stofomsætning i pattedyr/Adrenalins lipolytiske effekt i fedtceller. Følgende analyse metoder omhandles i de planlagte laboratorieøvelser: TLC, HPLC, GC, UV-spectrofotometri, opsætning af enzym assays, brug af mutanter og transgene planter til analyse af biosynteseveje, native PAGE. Desuden cases hvor brug af diagnostiske hurtig metoder, instrumenter som Dionex kromatografi demonstreres. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Den teoretiske undervisning herunder cases udgør ca. 60% og laboratorieøvelser ca. 40%. Cases vil blive benyttet til at uddybe udvalgte emner med relevante biokemiske problemstillinger i den integrerede metabolisme. I cases arbejdes der primært gruppevist med forskellige emner, som fremlægges, så alle får et vist overblik, udover den specifikke viden fra den case man selv har været involveret. Cases giver således mulighed for at arbejde selvstændigt i dybden med et emne. Laboratorieøvelser indgår som en væsentlig del af undervisningen og tager udgangspunkt i og støtter op om det forlæste stof samt sikrer en udbygning af kendskab til biokemiske analyse metoder. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Stryer, L. et al. Biochemistry + udvalgte tidsskriftsartikler | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Søren Bak, bak@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Biochemistry Laboratory, Phone: 35333346 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||