250047 Videregående Plantebiologi

Detaljer
Inst. for Plantebiologi
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen som dækker pensum, med flere spørgsmål

Vægtning: 100%



13-skala, intern censur
 
Rammer for undervisningper uge vil forventes 2 forelæsninger, afvekslet med mindre opgaver og 1 teoretisk øvelse. Desuden vil et udvalgt emne blive gennemgået ved diskussionsbaseret projektarbejde med inddragelse af primær litteratur.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerbiokemi 1 planters fysiologi og anatomi eller organismebiologi
 
Obligatoriske forudsætningerbiokemi 1 planters fysiologi og anatomi eller organismebiologi
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab
Kurset giver de studerende en grundlæggende forståelse af de fysiologiske og biokemiske processer der ligger til grund for planters vækst og udvikling. Desuden opnås en forståelse for samspil med vigtige vækstbetingelser såsom lys, vand og temperatur. Den studerende skal kunne overføre den opnåede viden til løsning af teoretiske problemstillinger inden for plantefysiologi og -biokemi.

Teknologi & produktion
Kurset vil give en viden om et udsnit plantebiologisk forskningsmetoder og en forståelse for hvordan vigtige metoder anvendes til at opnå ny viden om plantebiologi.

Etik og Værdier
Den studerende introduceres til samspillet mellem plantebiologi og bioteknologi således at den studerende er opmærksom på hvordan plantebiologisk viden kan udnyttes til gavn for industri og landbrug og samfund, og kan reflektere og diskutere udvalgte anvendelser.
 
Kursets målsætning
Målet er at give et bredt kendskab planters udvikling og forståelse for de molekylære og cellulære processer som ligger til grund.

Kurset belyser også hvordan planten fungerer som organisme, og lægger vægt på at illustrere regulatoriske mekanismer, som tillader planten at tilpasse sig ændringer i miljø og vækstbetingelser.

Der gives eksempler på hvordan grundlæggende metoder anvendes i plantebiologisk forskning, og på hvordan plantebiologi danner grundlag for bioteknologisk anvendels
 
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i den viden de studerende har opnået i basale kurser i biokemi, molekylæbiologi og plantebiologi. Kurset behandler et bredt udsnit af emner og går mere i dybden med emner, som har været berørt på tidligere kurser. Kurset søger at integrere denne viden, så den studerende får en reel indsigt i hvordan hele planten fungerer som organisme i et samspil det omgivende miljø. Kurset belyser samspillet mellem de enkelte processer, og kurset giver indsigt i hvordan planten fungerer både på det molekylære og cellulære plan og på helplanteniveau. Desuden gives centrale eksempler på anvendelse grundlæggende metoder i plantebiologisk forskning og bioteknologi.

Kurset omfatter bl.a. følgende centrale emner:
Transportprocesser, regulering af Fotosyntesen, regulering af Kulhydratmetabolisme, source-sink relationer, kvælstofmetabolisme og -fixering,cellevæggen, phytochrom, fotomorfogenese, fotoperiodisme, plantehormoner (herunder: auxin, gibbereliner, cytokininer, ethylen, ABA)
 
Undervisningsform
Kurset omfatter forelæsninger, hvor centrale emner indenfor fagområdet gennemgås. Sideløbende med forelæsningerne gennemføres teoretiske øvelser hvor de studerende enkeltvis og i grupper løser specifikke opgaver i dialog med underviseren. De enkelte opgaver er koordineret med de emner som behandles i forelæsningerne. På basis af udvalgte emner gennemgås ved forelæsninger/fremvisninger centrale metoder som anvendes i moderne plantebiologi og med data-eksempler som grundlag for teoretiske øvelser illustreres hvordan man kommer fra analyse til viden. Enkelte emner illustreres ved besøg på instituttets forskningsenheder med demonstration af apparatur/metoder. Med udgangspunkt i avisartikler diskuteres gruppe- og plenumdiskussion) anvendelsen af bioteknologi og dette bruges som oplæg til undervisning i brugen af plantebiologiske metoder i løsning af specifikke forsknings og udviklingsopgaver.
 
Litteraturhenvisninger
Taiz, L. & Zeiger, E.: Plant Physiology. Third Edition.
 
Kursusansvarlig
Tom Hamborg Nielsen, thni@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi/Laboratorium for Molekylær Plantebiologi, Tlf: 35333338
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
teoretiske øvelser24
projektarbejde8
forberedelse136
vejledning4
eksamen4

206