Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab
90 % Fødevareøkonomisk Institut 10 % | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig sluteksamen uden forberedelse. Med hjælpemidler. Bedømmelse af projektrapport. Vægtning: Projektrapport: 50%, og mundtlig eksamen: 50% 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og projektarbejde | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Biokemi Produktionsdyrenes anatomi og fysiologi Husdyrernæring og fysiologi | ||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | 260005 Basal husdyrernæring og fysiologi | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Kendskab til den kvantitative og kvalitative næringsstof- og energiomsætning samt regulering af omsætningen hos drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle. Viden om til udnyttelse og behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer. Teknologi og produktion: Forståelse af de fysiologiske processer der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation, ægproduktion. Avende fysiologiske og ernæringsmæssige principper til sammenstilling af foderplaner og vurdering af næringsstofforsyning under forskellige produktionsforhold og i forhold til dyrenes genetiske baggrund. Bedømme og vurdere livsytringernes størrelse og sammensætning ved forskellige produktionsforhold. Etik og værdier: Det opnåede anvendelsesniveau sigter mod et fysiologisk og ernæringsgrundlag som baggrund for videre specialisering i husdyrbrugsfag eller som teoretisk grundlag for videre specialisering indenfor eksperimental ernæring og fysiologi. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
På baggrund af et grundlæggende kendskab til omsætning, regulering og udnyttelse af energi og næringsstoffer, samt de fysiologiske processer der ligger til grund for den animalske produktion skal der kunne foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner og udarbejdes en simpel model til vurdering af ændring i næringsstofomsætning og produktion under forskellige produktionsforhold og under hensyntagen til dyrets genetiske egenskaber. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset er bygget omkring udarbejdelse af et projekt, som består af et stort obligatorisk projekt samt et lille valgfrit projekt. I det store projekt foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner for en defineret besætning med definerede genetiske egenskaber (dyreart, race) og under definerede produktionsforhold for drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle. Hovedelementer i projektet omfatter: .relationer mellem næringsstofforsyning, substratfor¬deling, udnyttelse og regulering af næringsstoffer ved forskellige livsytringer. .kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af næringsstofomsætning og livsytringer i overensstemmelse med det generelle skema over næringsstofomsætning i hele den intakte organisme .og under hensyntagen til det genetiske potentiale. Analysen skal give indsigt i følgende hovedspørgsmål: Hvilke fysiologiske og ernæringssmæssige faktorer er begrænsende for pro¬duktio¬nen af mælk, kød (vækst) og æg i en given besætning under givne fodrings- og produktionsbetingelser? Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse? Hvordan er sammenhængen mellem livsytringernes størrelse og dyrenes behov for næringsstofforsyning og hvilken rolle spiller dyrets genetiske egenskaber i den sammenhæng? Disse spørgsmål er væsentlige med henblik på at kunne optimere produktionen udefra en biologisk synsvinkel. I det lille projekt arbejdes med en valgfri problemstilling af relevans for kurset. Temaet er dermed en nødvendig forudsætning for studerende, som senere ønsker at arbejde med husdyrvidenskab eller husdyrproduktion. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Ved kursets start danner deltagerne projektgrupper af 4-6 studerende, og baggrund og formål med projektet (det store og det lille) udarbejdes. Gruppedannelse, valg og beskrivelse af projekt foregår i første kursusuge. Projektarbejdet omkring det store projekt tager udgangspunkt i en væsentlig husdyrproduktion valgt af gruppen. Denne bearbejdes kvalitativt og kvantitativt med de relevante ernærings-, fysiologiske og genetiske redskaber, der er opnået tidligere i studieforløbet. Projektbeskrivelsen består af baggrund og formål, herunder definition af besætning af køer, grise, fjerkræ eller andre dyr samt produktionsbetingelser og dyrenes genetiske egenskaber. Beskrivelsen bør inkludere fokus på hovedspørgsmål nævnt ovenfor, samt identifikation af et eller flere mere specifikke delspørgsmål der vil indgå i projektarbejdet. Hovedspørgsmålene indebærer en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af opstillede foderplaner, og vurdering af fodringens betydning for produktionens størrelse og sammensætning under hensyntagen til dyrenes genetiske anlæg. Projektemnet for såvel det store som det lille projekt skal godkendes af vejlederne ud fra et skriftligt oplæg. Projektarbejdet resulterer i en rapport, der dokumenter de opnåede kvalifikationer indenfor fagområdets væsentligste discipliner. Rapportens omfang pr. gruppe er på maksimalt 70 sider (excl. litteraturliste og appendix), hvoraf det lille projekt udgør max. 10 sider (excl. litteraturliste og appendix). | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Chwalibog André: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2006 Cunningham: Textbook of Veterinary Physiology. 3rd Edition. Saunders, 2002 Hvelplund, T., Nørgaard, P.: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003 Strudsholm, F., Sejrsen, K.: Kvægets ernæring og fysiologi. Bind 2 - Fodring og produktion. DJF rap. Husdyrbrug nr. 54. 2003 McDonald, P., Edwards, R.A., Greenhalgh, J.F.D., Morgan, C.A.: Animal Nutrition. Longman. 1988 Nielsen, Mette Olaf: Kompendium i Basal husdyrfysiologi og ernæring. Samfundslitteratur. 2006 Møller, J., Thøgersen, R., Kjeldsen, A.M., Weisbjerg, M.R., Søegård, K., Hvelplund, T., Børsting, C.F. 2000. Fodermiddeltabel. Sammensætning af fodermidler til kvæg, rapport 91, 1-52, Landbrugets Rådgivningscenter, Landskontoret for kvæg Strudsholm, F., et al. 1999. Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Landsk. f. kvæg. 1997. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
André Chwalibog, ac@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333044 Mette Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333065 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||