Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Løbende aflevering af gruppeopgaver (en poster, en synopsis). Der afsluttes med en mundtlig individuel eksamen i en af opgaverne og pensum. Det vil være tilfældigt hvilken opgave de studerende eksamineres i. Vægtning: Hver opgave tæller 20 % - i alt 40 % og den mundtlige eksamen tæller 60% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | De løbende opgaver skal være afleveret rettidigt og godkendt. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, gruppebaserede, skriftlige rapporter | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kostindtag og ernæringsfysiologi | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kurset er det første, som inddrager sygdomme og kliniske konsekvenser af fejlernæring. Forudsætter omfattende ernæringsmæssig grundviden. Efter kurset vil den studerende være i stand til: Grundvidenskab: - at dokumentere kendskab til de væsentligste metoder til måling af sygdomsrisiko. - at redegøre for de væsentligste ernæringsrelaterede sygdommes epidemiologi på nationalt, regionalt og globalt plan. Teknologi: - at dokumentere overblik over sundhedsmæssige risici ved forskellige kosttyper. - at redegøre for de væsentligste kostrelaterede sygdommes patogenese. - at diskutere kostens/kostfaktorers indflydelse på patofysiologiske mekanismer for de væsentligste kostrelaterede sygdomme (ned til cellulært niveau). | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
At gøre de studerende bekendt med kostrelaterede årsager til sygelighed og dødelighed i samfundet. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kostens betydning i forhold til sundhed og sygdomsforebyggelse, evidenser fra epidemiologiske undersøgelser til cellulært niveau med fokus på den voksne del af befolkningen, velfærdssygdomme og mangelsygdomme. Kurset er bygget op i moduler med hvert sit hovedemne, f.eks.: fejlernæring (fedme og mangelsygdomme), diabetes, hjertekarsygdomme, immunologisk-betingede sygdomme, cancer. Hovedemnerne slås sammen i klinisk relevante blokke, f.eks. det metaboliske syndrom, fejlernæring, sygdomme med aktiveret immunsystem. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Hvert modul af varierende varighed indeholder forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, således at hvert modul afvikles som et samlet hele og afsluttes med en rapport. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Kompendium. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Klaus Bukhave, klb@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring og International Ernærin, Tlf: 3528 Lotte Lauritzen, ll@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Sygdomsforebyggende ernæring, Tlf: 35332508 Camilla Trab Damsgaard, ctd@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Sygdomsforebyggende ernæring, Tlf: 35333282 Mette Kristensen, mekr@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Forebyggelse og behandling af overvægt - appetit o, Tlf: 35333536 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||