Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: 12 April 2007 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I kursusforløbet afleveres en gruppebaseret, skriftlig rapport om retningslinier for klinisk ernæring på sygehus indenfor et afgrænset patientområde. Skal godkendes før eksamen. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Gennemgået kurserne i Næringsstoffer og Indtag, samt Kost og sygdomsforebyggelse, eller dertil svarende pensum. | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 30. | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Obligatorisk kursus på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer inden for teknologi og produktion. Kurset samler tidligere erhvervet viden, rettet mod sammenhænge mellem sygdommes indflydelse på ernæring, ernæringsmæssige konsekvenser af sygdom og muligheder for ernæringsterapi. De studerende skal kunne redegøre for: Basale sammenhænge i kroppens funktioner, herunder interaktioner mellem fysiologiske systemer og de basale træk i cellers funktion. Skal have kendskab til sygdomme, der hyppigst ses på hospitalerne; væsentlige træk i patofysiologien bag disse; lægelige behandlingsmetoder; grundlaget for stress-metabolisme. Skal kunne anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i diskussion af den enkelte patients situation; planlægge ernæringsterapi, per os, i sonde og i.v.; redegøre for sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov; monitorere målopfyldelsen og modificere ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen; opstille et program for sekundær forebygge. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At de studerende skal kunne redegøre for ernæringsrelevante ændringer i fysiologien under sygdom, i særlig grad ved svær sygdom, hvor stofskiftet er ændret markant. At de studerende skal kunne redegøre for de væsentligste kroniske sygdomme, hvor ernæringsterapi og kostomlægning indgår i behandlingen. At de studerende selvstændigt skal kunne varetage ernæringsterapi. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Cellulære mekanismer ved sygdom: Receptorer, celledød, inflammation, signaltransduktion og immunfunktion. Kliniske og biokemiske tegn på disse, samt vurdering af graden af påvirkning af immunapparatet. Helingsprocesser, regeneration og pronose ved sygdomme. Mekanismen bag og effekten af kroniske lidelser i hjerte, mave-tarm-kanal, lunger, knogler m.v. og effekten heraf på omsætningen af mad. Metaboliske sygdomme og terapien heraf. Ernæringsterapi ved stress-metabolisme, cancer, kirurgi, dialyse og andre situationer, hvor denne terapiform forekommer. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentlig ved ansatte og eksterne specialister. Teoretiske øvelser relateret til forelæsningerne og gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser. I forløbet skrives gruppebaseret rapport om retningslinier for klinisk ernæring af en specificeret gruppe patienter. Desuden 2-4 individuelle rapporter om et udvalg af kroppens normale funktioner. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Kondrup, jeko@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332491 Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||