Inst. for Produktionsdyr og Heste
75 % Inst. for Veterinær Patobiologi 10 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 10 % Inst. for Mindre Husdyrs Sygdomme 5 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Primært projektrapport baseret på besætningsanalyser. Seminarer med præsentationer af studenterarbejder Vægtning: Projektrapport vejer 75%. 13-skala, intern censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Projektbaseret undervisning med udgangspunkt i private produktionsbesætninger. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 45 | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til funktionen som besætningsdyrlæge jf. gældende bekendtgørelser om sundhedsrådgivning. Teknologi og produktion: Kendskab til at gennemføre sundheds- og produktionsorienterede analyser af produktionsenheder og kendskab til at udmønte resultaterne heraf i konkret helhedsorienteret rådgivning af beslutningstagere i produktionsenhederne. Etik og værdier: Er opmærksom på forholdene for husdyrproduktion i Danmark og betydningen af natur- og samfundsskabte produktionsbegrænsninger, herunder de komplekse samspil mellem produktion, sundhed, rammerne for produktion, driftsledelse, rådgivning, lovgivning og etik | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset skal bibringe de studerende kendskab til begreber og metoder til sygdomsdiagnostik samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger). Kursus er grundlagsskabende for valgfag Sundhed og produktion i husdyrbruget II og tager primært udgangspunkt i konkrete besætninger med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, pelsdyr og svin samt evt. andre husdyrarter, der holdes med et erhvervsmæssigt sigt. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset skal bibringe de studerende kendskab til begreber og metoder til diagnostik og sygdomsbekæmpelse samt fremme af sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og effektivitet i i husdyrproduktionsenheder (f.eks. besætninger) . Kursus er grundlagsskabende for valgfaget sundhed og produktion i husdyrbruget II og tager primært udgangspunkt i konkrete produktionsenheder med erhvervsmæssigt hold af fisk, fjerkræ, kvæg, pelsdyr og svin samt evt. andre husdyrarter der holdes med et erhvervsmæssigt sigte. De studerende får kendskab til praktisk og teoretisk viden om følgende emner med udgangspunkt i konkrete produktionsenheder: · Diagnostiske discipliner rettet mod produktionsenheder, herunder især mikrobiologiske og serologiske laboratorieundersøgelser, makroskopisk patologi og klinisk undersøgelsesmetodik · Immunoprofylakse og terapi i store populationer, resistensudvikling i forbindelse med terapi i store populationer · Risikofaktorhåndtering ved infektionssygdomme · Reproduktionsstyring · Velfærdsvurdering, herunder relationer til sundhedsbegrebet · (Stald)klima · Foderrationer og fodring/udfodringssystemer · Produktionssystemer · Inventar, teknisk udstyr og dets anvendelse · Dataanalyse (herunder epidemiologiske analyser indenfor besætning) · Arbejdsmiljø, herunder personaleudvikling/efteruddannelse. · Styringsprincipper, herunder de vigtigste produktionsbegrænsninger (fx lovgivning, miljø og etik) og deres betydning. Rådgiverroller/formidling/informationskilder De studerende får de nødvendige forudsætninger for, under vejledning, at kunne planlægge og gennemføre en sundheds- og produktionsorienteret analyse i en konkret produktionsenhed (f.eks. en besætning). De nødvendige færdigheder vil være dynamiske over tid afhængig af udviklingen i samfundets og husdyrbrugets krav til kompetencer hos praktiserende rådgivere i husdyrbruget, herunder især praktiserende dyrlæger. Efterfølgende liste skal betragtes som eksempler, der sandsynligvis vil være relevante i en længere årrække: · Evaluere forskellige diagnostiske discipliners relevans for sygdomsbekæmpelse i produktionsenheder · Evaluere immunoprofylakse og terapi i store populationer, herunder resistensudvikling i forbindelse med terapi i store populationer · Opstille konkrete planer for systematisk reproduktionskontrol tilpasset behovene i en konkret besætning · Bedømme status mht. betydende velfærdsproblemer i produktionsenheden · Beskrive produktionsenheder effektivt, herunder især dyreflow og logistik samt inventar, teknisk udstyr og dets anvendelse, desuden fx at kunne vurdere funktion i forhold til gældende normer · Vurdere foderplaner, herunder fodermiddelkvalitet, i relation til ernæringsbetingede sygdomme og produktionseffektivitet samt gennemføre enkle kontrolforanstaltninger. · Foretage opsamling, lagring og enkel analyse af data på individniveau, herunder kliniske registreringer, indenfor besætning, samt kende til samspil med eksterne centrale databaser (fx registreringer fra slagteri, ydelseskontrol og offentlige husdyrregistre) · Forholde sig til de centrale komponenter i styringen af en produktionsenhed, herunder kunne forholde sig til målsætning (økonomiske og ikke-økonomiske mål), planlægning, kontrol, og opfølgning på kort til langt sigt. Omfatter også kvalitets- og risikostyring · Formulere mundtlige og skriftlige anbefalinger afledt af besætningsanalyser til beslutningstagere på forskellige niveauer (fx staldpersonale, driftsleder og akademisk uddannede rådgivere) · Opsøge relevant dansk og udenlandsk information til brug for konkret problemløsning og vurdere informationskilder kritisk på et naturvidenskabeligt grundlag · Samarbejde i grupper om praksisorienterede projekter Kursusformen betinger en komplet integration af såvel discipliner (fx epidemiologi, mikrobiologi og ernæring) som systemniveauer (fx ernæringsfysiologi og optimering af en produktion). | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Med den skitserede model vil undervisningstiden blive nogenlunde ligeligt fordelt på de fem dyrearter (ca. 6 dage per dyreart). Fordelingen af tid på de klassiske veterinære fag og de produktions- og populationsorienterede fag vil være nogenlunde 1:1, dog med variation fra dyreart til dyreart, hvor kvæg sandsynligvis vil være mest orienteret mod parakliniske fag. Underviserrollerne bliver langt overvejende som vejledere/facilitatorer, der skal besidde tværfaglige kompetencer. Sammenhæng og kvalitet i undervisning indenfor dyreart skal sikres af en dyreartskoordinator med tværfaglige kompetencer indenfor praksisorienteret problemløsning. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Ingen formel litteraturliste. Udvikling af kompetence til selvstændig opsøgning og vurdering af den aktuelle litteratur på området er en del af kursus. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 35332830 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||