310004 Landscape Analysis

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
Relevant for flere niveauer og studieretninger.
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Afsluttede selvstændig opgave og mundtligt forsvar.

Weight: Selvstændig opgave: 50% Mundtligt forsvar: 50%



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamGodkendelse af min. 4 ud af 6 landskabsanalyser, som laves i løbet af de første 6 uger.
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende forhold mellem uger.
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesNaturforvaltning Skov- & Landskabshistorie
 
Restrictions50. Pladser reserveret til studerende fra arkitektskolerne.
 
Areas of Competence the Course Will Address
I kursets teoridel opnås grundvidenskabelige kompetencer. De omfatter viden om topografiske og tematiske kort, indsigt i teorier og principper for hvordan metoder til landskabsanalyse er blevet og bliver anvendt, hvilket grundlag metoderne hviler på, og hvordan koblingen er mellem analyse- og planresultat. Niveauet er 3: Forståelse af specifikke sammenhænge og metoder.

I kursets praksisdel opnås kompetencer m.h.t. teknologi og produktion. Kompetencen består i metoder til at:
. Kortlægge landskabets indhold, bindinger og karakter
. Forstå landskabet (historisk-, rumlig- og områdeanalyse)
. Vurdere landskabet (værdianalyse)
. Lokalisere nye anlæg i landskabet (lokaliseringsanalyse)
. Udarbejde scenarier
. Konsekvensbedømme planlagte ændringer af landskabet (konsekvensanalyse)
. Præsentere landskabet i Power Point suppleret med plancher

Midlerne til at løse disse opgaver er:
. Læsning og tolkning af flyfotos samt af topografiske og tematiske kort
. Registrering og analyse i marken
. Indsamling af data om landskabet
. Fremstilling af analysekort
Niveauet er 4: Overføre teorier og principper til nye situationer

Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter evne til at tale om og reflektere over hvordan egenskaber ved en lokalitet indsamles og bearbejdes, hvordan arbejdsmetoder vælges, hvilket værdier metoderne hviler på og hvad metoderne betyder for planlægningsresultatet. Niveauet er 4: Diskutere ud fra et organiseret værdisystem.
 
Course Objectives
Begrundelsen for kurset er, at en del kandidater fra KVL - bl.a. landskabsarkitekter og landskabsforvaltere - bliver ansat som planlæggere af det åbne land eller som projekterende af grønne områder. De vil dermed på et anvendelsesniveau komme til læse og tolke kort og til at udarbejde og fremlægge landskabsanalyser.
 
Course Contents
Kurset består af en projektdel og en teoridel. I projektdelen løses dels en planlægningsopgave i gruppe og dels en individuel opgave. Lokalisering af vindmøller eller udpegning af et område for skovrejsning er eksempler på opgaver. I tilknytning til planlægningsopgaven indlægges løbende teoridelen, der sætter landskabsanalysebegrebet i perspektiv m.h.t. værdigrundlag, teknikker og planlægningsmæssig sammenhæng.

På baggrund af geomorfologiske og topografiske kort, flyfotos og registrering i marken foretages en rumlig analyse, en områdeanalyse og en historisk analyse af det givne landskab. Disse analyser giver en grundlæggende forståelse for landskabets indhold, karakter og udvikling.

Herefter gennemføres en vurdering af landskabets muligheder og begrænsninger og det fremtidige anlægs krav og påvirkninger, og den studerende udarbejder et forslag til lokalisering. Sideløbende hermed introduceres relevante tematiske kort. Mulige scenarier og forslagets visuelle konsekvenser illustreres derefter.

Kurset afsluttes med en opgave, som den studerende skal løse på egen hån. Da problemstillingen og det valgte landskabsområde er nyt i forhold til den første opgave, kræver det, at den studerende vurderer landskabsanalysernes generelle kvaliteter og forstår at anvende dem i en ny sammenhæng.

Det er ikke en forudsætning for deltagelse at man har forudsætninger i GIS og der undervises ikke i brugen af GIS. Men gennem kursusdeltagere, der behersker dette redskab, inddrages GIS i løsning af opgaverne.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som forelæsninger, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde i grupper og individuelt, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. De enkelte faser i planlægningsopgaven præsenteres ved "minifremlæggelser" hvor udvalgte eksempler på arbejdsresultater fremlægges i plenum. Lærere og studerende bidrager med kritik og diskussion ved alle fremlæggelser. Planlægningsopgaven løses i grupper. Den selvstændige opgave løses individuelt. M.h.t. fremstilling lægges hovedvægten på grafisk præsentation, men støttet skriftligt og mundtligt. Den mundtlige eksamen består af fremlæggelse af den selvstændige opgave.
 
Course Litterature
Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.

Supp. litteratur:
- Caspersen, O.H., Nellemann, V. (2005): Landskabskaraktermetoden - et kompendium. Arbejdsrapport nr. 20, 2005, Skov & Landskab
- Lynch, Kevin (1950): The Image of the city. Massachusetts, US.
- McHarg, Ian (1971): Design with nature. New York: Natural History Press.
- Brewer, C. (1994): Color use guidelines for mapping and visualization, in Visualization in modern cartography, Pergamon.
- Maceachren, A.M. (1994): Visualization in modern cartography: Setting the agenda in Visualisation in modern cartography, Pergamon.
- Fritzbøger, Bo (1998): Det åbne lands kulturhistorie. DSR Forlag.
 
Course Coordinator
Vibeke Nellemann, vne@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331841
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331792
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures24
supervision71
Excursions8
project work103

206