310015 Environmental Policy Processes and Evaluation

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Projektrapport og 35 minutters mundtlig eksamen pr. studerende. Der eksamineres dels i projektrapporten, dels i pensum litteratur.

Weight: Mundtlig eksamen 60% Projektrapport 40 %



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamProjektrapport skal være afleveret
 
Organisation of TeachingForelæsninger, teoretiske øvelser
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesIndledende økonomi
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskabelige kompetencer:
- Viden om de drifts- og velfærdsøkonomiske principper for udnyttelsen af skov og andre naturressourcer.

Kompetencer rettet mod teknologi & produktion:
- Kendskab til naturressourceanvendelse og -beskyttelse i jord- og skovbrug, fødevareproduktionssystemet og interaktioner med lovgivning og det omgivende samfund.

- Viden om de politiske og lovgivningsmæssige rammer for skovenes og landskabets anvendelse, herunder miljø- og planlægningslovgivning

- Viden om policy formulering, modellering samt analyse af policy processer

Kompetencer inden for etik & værdier:
Er opmærksom på problemstillinger i relation til jordbrugets benyttelse af naturressourcer såvel nationalt som globalt; holdningsdannelse og politiske beslutningsprocesser omkring miljøspørgsmål, forvaltning af naturressourcer og jordbrugsproduktion.
 
Course Objectives
I løbet af kurset introduceres den studerende til værktøjer og metoder der kan anvendes til at gennemføre en formel analyse af natur- og miljøpolitik. Der gives en introduktion til det politologiske fagområde og dets anvendelse på natur og miljø relaterede emner.
 
Course Contents
Kurset bygges gradvist op. Der startes med en introduktion til policy formulering, modellering samt analyse af policy processer. Der gives et resume af natur og miljøpolitik i Danmark og EU med hovedvægten på landskabspolitik samt skov og naturpolitik. Centrale og aktuelle problemstilliner introduceres og der præsenteres en overordnet model til politik analyse, der er faseopdelt i politik formulering, design, implementering, monitorering og evaluering. Herunder diskuteres: Hvordan initieres politik, hvilke institutioner påvirker den politiske dagsorden, hvilke policy værktøjer er til stede, hvordan måles effekten af en politik og hvordan bruges denne viden til at evaluere politikforslag. Vi diskuterer sammenhængen mellem politik analyse og formulering.
Der gives en introduktion til projektevaluering på såvel drifts- som samfundsniveau.
Der gives en indføring i implementering og effektivitet, monitorering af politiske effekter, samt design og evaluering. Dette leder frem mod en gennemgang af 'Governmental/centralised policies', der dækker lovgivning, institutionelle rettigheder, økonomiske virkemidler, labelling samt kriterier der kan anvendes til at evaluere værktøjerne, f.eks. efficiency, fairness, incentives, enforceability, ethics. Mere decentraliserede demokrativærktøjer (forhandling, afsteming, høring, repræsentativitet og borgerinddragelse) gennemgås og diskuteres i den forbindelse. Du introduceres til 'New Institutionalism' og organisatoriske faktorer i det politiske system, f.eks. 'Incrementalism'.
Interessemodsætninger og -grupperinger er ofte afgørende determinanter i forbindelse med formulering og implementering af politikker. Derfor gives der i kurset en introduktion til aktøranalyse, magtanalyse, analyse af politiske netværk, diskursanalyse samt koalitionsanalyse.
 
Teaching And Learning Methods
Daglige forelæsninger støttes af teoretiske øvelser relateret til emneområderne. De studerende og underviserne gennemgår resultaterne og der arrangeres dagligt en diskussion af de præsenterede emner og resultater. De studerende laver enten individuelt eller i grupper af 3-4 studerende et essay indenfor et selvvalgt emne. Essayet præsenteres i plenum sidst i kurset.
 
Course Litterature
Christensen, S. & Jensen, P-E. D. 2001. Kontrol i det stille. Forlaget Samfundslitteratur, 134 pp.

Sabatier, P.A. (ed.) 1999. Theories of the policy process. Westview Press. Boulder

Strange, N. 2006. Kompendium i Natur- og Landskabspolitik - en artikelsamling.
 
Course Coordinator
Niels Strange, nst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331753
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures28
theoretical exercises27
Excursions8
preparation56
project work83
examination4

206