Institute of Food and Resource Economics
80 % Forest & Landscape 20 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres på baggrund af et spørgsmål formuleret med udgangspunkt i en af de afleverede øvelsesopgaver og perspektiverer herudfra med forskellige relevante videnskabsteoretiske antagelser Weight: 100% 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Mindst 75% af øvelser skal være afleveret undervejs | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, diskussion af praksisnære problemstillinger, øvelser og arbejde med metodikker | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen Kompetencer inden for teknologi&produktion: Den studerende vil efter kurset kunne forstå udvalgte erkendelsesmæssige tankegange og anvende dem i forbindelse med vurdering af de gængse landskabsfaglige teorier og metoder samt konkrete produkter. Kompetencer inden for etik & værdier: Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere værdimæssige aspekter af landskabsarkitektfaget | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for landskabsarkitektektfagets genstand, teori og metode, og de studerende opnår en vis erfaring med at anskue konkrete faglige problemstillinger fra et videnskabsteoretisk perspektiv. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i landskabsarkitektens praksis vil kurset dreje sig om, hvordan det faglige produkt kan anskues og udvikles gennem 4 forskellige perspektiver: * Historisk - hvordan kan landskabsarkitektfaget og dets genstande i historiske sammenhænge anskues videnskabsteoretisk? * Socialt - hvordan kan landskabsarkitekten videnskabsteoretisk begribe dels det sociale og dets aktører dels samfundets institutioner som mål og middel for sit arbejde? * Natur og landskab - hvordan betragtes natur og landskab fra forskellige synsvinkler, og hvordan kan disse forstås videnskabsteoretisk? * Subjektivitet - hvordan indgår den menneskelige subjektivitet i landskabsarkitektens skabende proces og i brugernes oplevelse af det færdige produkt? På tværs af disse fire perspektiver vil der med udgangspunkt i konkrete faglige eksempler blive arbejdet med videnskabsteoretiske og etiske positioner idet vi diskuterer, hvordan man kan forstå den faktiske praksis. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen vil være delt op i en række temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse vil undervisningsformen veksle mellem forelæsninger, diskussion af praksisnære problemstillinger, øvelser og arbejde med de metodikker, der er særlig relevante for at kunne koble virkeligheden med de videnskabsteoretiske aspekter. Studieformen vil blive tilrettelagt således at den enkelte studerendes særlige interesser i et vist omfang vil kunne blive tilgodeset. Der lægges vægt på, at de studerende kommer til at arbejde med at fremstille en landskabsfaglig, videnskabsteoretisk problemstilling både skriftligt og mundtligt. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||