400004 Philosophy of science - Landscape architecture

Details
Institute of Food and Resource Economics   80 %
Forest & Landscape   20 %
Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres på baggrund af et spørgsmål formuleret med udgangspunkt i en af de afleverede øvelsesopgaver og perspektiverer herudfra med forskellige relevante videnskabsteoretiske antagelser

Weight: 100%



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamMindst 75% af øvelser skal være afleveret undervejs
 
Organisation of TeachingForelæsninger, diskussion af praksisnære problemstillinger, øvelser og arbejde med metodikker
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen

Kompetencer inden for teknologi&produktion:
Den studerende vil efter kurset kunne forstå udvalgte erkendelsesmæssige tankegange og anvende dem i forbindelse med vurdering af de gængse landskabsfaglige teorier og metoder samt konkrete produkter.

Kompetencer inden for etik & værdier:
Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere værdimæssige aspekter af landskabsarkitektfaget
 
Course Objectives
De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for landskabsarkitektektfagets genstand, teori og metode, og de studerende opnår en vis erfaring med at anskue konkrete faglige problemstillinger fra et videnskabsteoretisk perspektiv.
 
Course Contents
Med udgangspunkt i landskabsarkitektens praksis vil kurset dreje sig om, hvordan det faglige produkt kan anskues og udvikles gennem 4 forskellige perspektiver:
* Historisk - hvordan kan landskabsarkitektfaget og dets genstande i historiske sammenhænge anskues videnskabsteoretisk?
* Socialt - hvordan kan landskabsarkitekten videnskabsteoretisk begribe dels det sociale og dets aktører dels samfundets institutioner som mål og middel for sit arbejde?
* Natur og landskab - hvordan betragtes natur og landskab fra forskellige synsvinkler, og hvordan kan disse forstås videnskabsteoretisk?
* Subjektivitet - hvordan indgår den menneskelige subjektivitet i landskabsarkitektens skabende proces og i brugernes oplevelse af det færdige produkt?
På tværs af disse fire perspektiver vil der med udgangspunkt i konkrete faglige eksempler blive arbejdet med videnskabsteoretiske og etiske positioner idet vi diskuterer, hvordan man kan forstå den faktiske praksis.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen vil være delt op i en række temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse vil undervisningsformen veksle mellem forelæsninger, diskussion af praksisnære problemstillinger, øvelser og arbejde med de metodikker, der er særlig relevante for at kunne koble virkeligheden med de videnskabsteoretiske aspekter. Studieformen vil blive tilrettelagt således at den enkelte studerendes særlige interesser i et vist omfang vil kunne blive tilgodeset. Der lægges vægt på, at de studerende kommer til at arbejde med at fremstille en landskabsfaglig, videnskabsteoretisk problemstilling både skriftligt og mundtligt.
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises18
practicals45
Colloquia18
examination2
supervision3
preparation84

206