Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||||
Pointværdi | 26 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Praktisk eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig, individuel. Projektrapport og mundtlig, individuel eksamen. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af obligatoriske opgaver i forløbet | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | SLing-kursus, Nødebo | ||||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Fra uge 38 til 26 | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Den studerende skal: opnå viden om de vigtigste produkter og serviceydelser fra skov og landskab; kunne vurdere et områdes produktionsmæssige, biologiske og rekreative potentialer; kunne vurdere kvaliteten af vedprodukter og andre produkter fra skov og landskab; have viden om de almindeligste maskiner og redskaber; udvikle færdigheder i at udføre simple maskinanalyser, landskabsanalyser, inddeling i driftsklasser og vedmasseberegninger; opnå bevidsthed om den tekniske indsats' miljømæssige konsekvenser samt de arbejdsmiljømæssige forhold ved maskin- og mandskabsbenyttelse. Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: Handlingskompetence, Kreativitet, Samarbejdsevne og Formidling. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Logistisk forståelse og færdigheder i at tilrettelægge tekniske operationer, er vigtige forudsætninger for at kunne forestå en resultatorienteret naturforvaltning og anvendelse af ressourcer. Driftsplanlægningen er en vigtig disciplin, bl.a. til afklaring af driftsformål samt afvejning og indpasning af forskelligartede interesser. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Faget er et af de fire kernefag på 1. del. Teknik og planlægning er desuden et vigtigt input til temaet om anlægs- og plejeopgaver, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i Drift og forvaltning. Følgende emner tages op i faget: 1. semester Maskiner og redskaber i skov og landskab, motorer og transmissioner, hydraulik, indre og ydre miljø ved maskinanvendelse i skov og landskab, samt arbejdsmiljø. 2. semester Træ og træmaterialer, træindustri, opmåling af råtræ, vedteknologi, træ til energiformål, samt træhandel. Vej- og vandsystemer i skov og landskab. Landmåling og nivellering. Taksation og vedmasseopgørelse, herunder præcision på vedmasseestimater. 3. semester Revision af kortgrundlag for skov- og naturforvaltning. Landskabsanalyse. Vedmasseopgørelse, beregning af tilvækst og hugst, samt hugstplanlægning. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen der strækker sig over de første tre semestre, foregår som holdundervisning med øvelser, gruppeopgaver og ekskursioner m.m. Emner fra faget kan bearbejdes i Feltstudieprojektet med vejledning fra fagets lærere. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Se lektionsplan til kurset. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Hans Becker-Larsen, hbl@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331592 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||