Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Godkendelse af de obligatoriske gruppeopgaver. pass/fail, no second examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering af obligatoriske opgaver i forløbet | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | SLing-kursus, Nødebo | ||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Den studerende skal· opnå viden om sammenhængen mellem arealet, dets tolkning og beskrivelse i forskellige kortfremstillinger ·udvikle færdigheder i at udarbejde kortmateriale til brug for tekniske dispositioner såvel som formidling af sammenhænge og planer i et område ·have baggrund for at kunne vurdere kvaliteten af forskellige baggrundsdata og kortfremstillinger Undervisningen i dette kursus tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: · Problemløsning · Formidling · Kreativitet · Handlingskompetence | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Skov- og landskabsingeniøren arbejder på forskellige typer af arealer. Det er derfor at største betydning at kunne registrere, analysere og præsentere data og løsningsforslag mm. på en let og overskuelig måde i rapporter - som beslutningsgrundlag og til forskellige interessenter. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset fungerer som støtte for alle fag og projekter, som omfatter arealrelaterede problemstillinger og præsentation af status og planer for områder. Følgende emner tages op i kurset: Introduktion til topografiske kort og GIS (Geografisk Informations System), Introduktion til Mapinfo, fremstilling af kortudsnit, fremstilling af temakort, brug af baggrundskort (Top10DK, AIS, Orthofoto, skovkort, matrikelkort m.fl.). Bearbejdelse af datamateriale, Mapinfo-databaser, søgning vha. SQL (Structured Query Language), nytegning og redigering af kort og lister, GPS (Global Positioning System), bousole & målebånd samt digitalisering. Kortteori og vurdering af datagrundlag, kortprojektioner, satellitfoto (remote sensing), flyfotos, fotogrammetri. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som holdundervisning overvejende baseret på øvelser og opgaver. Der fremdrages eksempler fra skov- og landskabsforvaltningen. En række beregninger og analyser foretages med hjælp af EDB-programmer udenfor GIS. Af praktiske årsager vil holdet i en del af undervisningen blive opdelt i to grupper. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Se lektionsplan | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||