Skov & Landskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: gennemført/ikke gennemført, ingen censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I stedet for afholdelse af en eksamen stilles en række krav til deltagelse i undervisningen, de løbende projekter, fremlæggelse mv. som forudsætning for udstedelse af eksamensbevis | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: · Formidling · Kreativitet · Samarbejdsevne · Handlingskompetence | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset henvender sig navnlig til den, der gerne vil dygtiggøre sig inden for mundtlig og skriftlig kommunikation med et særligt fokus på formidling af naturen og dens forvaltning, rettet mod forskellige målgrupper, bl.a. børn, unge, familer, turister og borgere generelt. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Tilvalgskurset udgør en mulighed for en vis specialisering i kommunikation, faglig formidling med naturområdet i centrum. Følgende emner tages op: - Kommunikationsteori og -modeller, - Målgrupper, - Budskab, afsender, medie og effekt, - Pædagogik og læringsteori, - Mundtlig formidling (personlig fremtræden og teknikker), - Skriftlig formidling (presssemeddelelse, plancher, udstillinger og foldere), - Planlægning, gennemførelse og evaluering af naturformidling | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Jan Krag Jacobsen: 25 spørgsmål - en moderne retorik til planlægning af kommunikation. Roskilde Universitetsforlag. Materialesamling med en række relevante artikler vedr. lærings- og formidlingstori og dens praksis. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Søren Wilhelm Pedersen, swp@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331602 Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331604 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||