150550 Analyse af kvalitet

Detaljer
Inst. for Fødevarevidenskab
Tidligst mulig placeringMaster udd. (efteruddannelse)
VarighedUdenfor blokstruktur
 
Pointværdi9 (ECTS)
KursustypeMaster udd. (efteruddannelse)
Modul 5 på Masteruddannelsen Fødevarekvalitet og -sikkerhed
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Udarbejdelse af projektrapport i grupper (det skal fremgå hvem, der har lavet hvad) Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten

Vægtning: Rapport 75% Mundtlig eksamen 25%



7-trinsskala, ekstern censur
 
Rammer for undervisning
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalMax 20
 
Kompetenceområder
Viden om og kendskab til
- De tilgængelige sensoriske metoder
- De tilgængelige instrumentelle målemetoder til bestemmelse af kvalitet
Forståelse af
- Hvilken type data forskellige metode resulterer i, og hvilke typer problemer, de derfor kan bruges til at belyse
Anvendelse af
- To udvalgte metoder til analyse af kvalitet
 
Kursets målsætning
Se beskrivelse af kursets kompetenceområder.
 
Kursusindhold
Fokus er på den materielle kvalitet, og et centralt tema er sammenhængen mellem sensorisk og in-strumentel måling af kvalitet. Den sensoriske kvalitet af et produkt er som regel helt afgørende for, om produktet er salgbart. Forskellige sensoriske metoder gennemgås derfor, og emner som ekspert-paneler contra forbrugerpaneler og objektive metoder contra subjektive metoder er centrale.
Sensorisk analyse er imidlertid ikke altid mulig, ligesom en kemisk/fysisk baggrundsviden om et produkt kan være essentiel. Derfor bruges der i modulet også meget tid på instrumentelle metoder til måling af kvalitet. Dette gælder således aromaanalyser, analyse af smagsgivende komponenter, teksturanalyse og farvemåling, ligesom moderne hurtigmetoder som NIR/NIT, elektronisk næse, fluorescens m.m., som egner sig til brug on-line/at-line, gennemgås. Da de nævnte typer af analyser ofte resulterer i meget komplekse datasæt, vil multivariat statistik (kemometri) blive gennemgået, ligesom der vil blive givet en update på den mere traditionelle form for statistik. Endelig vil modu-let omfatte ændringer i ernæringsmæssig kvalitet som følge af forarbejdning samt betydningen af forarbejdningsmetode på den mikrobiologiske kvalitet.

For at få en fornemmelse af hvad de forskellige typer metoder kan anvendes til, løses der en regne-opgave udfra udleverede datasæt. Endelig arbejdes der med et projekt, hvor to metoder til analyse af kvalitet bruges til et relevant produkt og resultaterne sammenlignes.
 
Undervisningsform
Modulet opbygges omkring en række forelæsninger, en teoretisk regneøvelse og et større individu-elt praktisk orienteret projekt.
 
Målbeskrivelse
Formålet med dette modul er at give de studerende en basal viden om og analytisk forståelse for,
hvad der bestemmer kvaliteten af fødevarer. De studerende vil opnå indgående kendskab til hvilke parametre, der er afgørende for fødevarekvaliteten, og hvordan fødevarekvaliteten kan optimeres. Gennemgangen af metoder (sensoriske, fysisk/kemiske, mikrobiologiske, ernæringsmæssige) til bestemmelse af fødevarekvaliteten vil være en central del af dette modul.
 
Kursusansvarlig
Mikael Agerlin Petersen, map@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Fødevarekvalitet og - Teknologi, Tlf: 35333243
 
Studienævn
Studienævn MSN (Master, diplom)
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger46
projektarbejde80
eksamen1
vejledning5
forberedelse110.5
praktiske øvelser5

247.5