150550 Quality Analysis

Details
Department of Food Science
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
Modul 5 på Masteruddannelsen Fødevarekvalitet og -sikkerhed
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Udarbejdelse af projektrapport i grupper (det skal fremgå hvem, der har lavet hvad) Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten

Weight: Rapport 75% Mundtlig eksamen 25%



7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsMax 20
 
Areas of Competence the Course Will Address
Viden om og kendskab til
- De tilgængelige sensoriske metoder
- De tilgængelige instrumentelle målemetoder til bestemmelse af kvalitet
Forståelse af
- Hvilken type data forskellige metode resulterer i, og hvilke typer problemer, de derfor kan bruges til at belyse
Anvendelse af
- To udvalgte metoder til analyse af kvalitet
 
Course Objectives
Se beskrivelse af kursets kompetenceområder.
 
Course Contents
Fokus er på den materielle kvalitet, og et centralt tema er sammenhængen mellem sensorisk og in-strumentel måling af kvalitet. Den sensoriske kvalitet af et produkt er som regel helt afgørende for, om produktet er salgbart. Forskellige sensoriske metoder gennemgås derfor, og emner som ekspert-paneler contra forbrugerpaneler og objektive metoder contra subjektive metoder er centrale.
Sensorisk analyse er imidlertid ikke altid mulig, ligesom en kemisk/fysisk baggrundsviden om et produkt kan være essentiel. Derfor bruges der i modulet også meget tid på instrumentelle metoder til måling af kvalitet. Dette gælder således aromaanalyser, analyse af smagsgivende komponenter, teksturanalyse og farvemåling, ligesom moderne hurtigmetoder som NIR/NIT, elektronisk næse, fluorescens m.m., som egner sig til brug on-line/at-line, gennemgås. Da de nævnte typer af analyser ofte resulterer i meget komplekse datasæt, vil multivariat statistik (kemometri) blive gennemgået, ligesom der vil blive givet en update på den mere traditionelle form for statistik. Endelig vil modu-let omfatte ændringer i ernæringsmæssig kvalitet som følge af forarbejdning samt betydningen af forarbejdningsmetode på den mikrobiologiske kvalitet.

For at få en fornemmelse af hvad de forskellige typer metoder kan anvendes til, løses der en regne-opgave udfra udleverede datasæt. Endelig arbejdes der med et projekt, hvor to metoder til analyse af kvalitet bruges til et relevant produkt og resultaterne sammenlignes.
 
Teaching And Learning Methods
Modulet opbygges omkring en række forelæsninger, en teoretisk regneøvelse og et større individu-elt praktisk orienteret projekt.
 
Learning Outcome
Formålet med dette modul er at give de studerende en basal viden om og analytisk forståelse for,
hvad der bestemmer kvaliteten af fødevarer. De studerende vil opnå indgående kendskab til hvilke parametre, der er afgørende for fødevarekvaliteten, og hvordan fødevarekvaliteten kan optimeres. Gennemgangen af metoder (sensoriske, fysisk/kemiske, mikrobiologiske, ernæringsmæssige) til bestemmelse af fødevarekvaliteten vil være en central del af dette modul.
 
Course Coordinator
Mikael Agerlin Petersen, map@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333243
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures46
project work80
examination1
supervision5
preparation110.5
practicals5

247.5