Department of Food Science | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme Modul 5 på Masteruddannelsen Fødevarekvalitet og -sikkerhed | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Udarbejdelse af projektrapport i grupper (det skal fremgå hvem, der har lavet hvad) Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten Weight: Rapport 75% Mundtlig eksamen 25% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Restrictions | Max 20 | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Viden om og kendskab til - De tilgængelige sensoriske metoder - De tilgængelige instrumentelle målemetoder til bestemmelse af kvalitet Forståelse af - Hvilken type data forskellige metode resulterer i, og hvilke typer problemer, de derfor kan bruges til at belyse Anvendelse af - To udvalgte metoder til analyse af kvalitet | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Se beskrivelse af kursets kompetenceområder. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Fokus er på den materielle kvalitet, og et centralt tema er sammenhængen mellem sensorisk og in-strumentel måling af kvalitet. Den sensoriske kvalitet af et produkt er som regel helt afgørende for, om produktet er salgbart. Forskellige sensoriske metoder gennemgås derfor, og emner som ekspert-paneler contra forbrugerpaneler og objektive metoder contra subjektive metoder er centrale. Sensorisk analyse er imidlertid ikke altid mulig, ligesom en kemisk/fysisk baggrundsviden om et produkt kan være essentiel. Derfor bruges der i modulet også meget tid på instrumentelle metoder til måling af kvalitet. Dette gælder således aromaanalyser, analyse af smagsgivende komponenter, teksturanalyse og farvemåling, ligesom moderne hurtigmetoder som NIR/NIT, elektronisk næse, fluorescens m.m., som egner sig til brug on-line/at-line, gennemgås. Da de nævnte typer af analyser ofte resulterer i meget komplekse datasæt, vil multivariat statistik (kemometri) blive gennemgået, ligesom der vil blive givet en update på den mere traditionelle form for statistik. Endelig vil modu-let omfatte ændringer i ernæringsmæssig kvalitet som følge af forarbejdning samt betydningen af forarbejdningsmetode på den mikrobiologiske kvalitet. For at få en fornemmelse af hvad de forskellige typer metoder kan anvendes til, løses der en regne-opgave udfra udleverede datasæt. Endelig arbejdes der med et projekt, hvor to metoder til analyse af kvalitet bruges til et relevant produkt og resultaterne sammenlignes. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Modulet opbygges omkring en række forelæsninger, en teoretisk regneøvelse og et større individu-elt praktisk orienteret projekt. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Formålet med dette modul er at give de studerende en basal viden om og analytisk forståelse for, hvad der bestemmer kvaliteten af fødevarer. De studerende vil opnå indgående kendskab til hvilke parametre, der er afgørende for fødevarekvaliteten, og hvordan fødevarekvaliteten kan optimeres. Gennemgangen af metoder (sensoriske, fysisk/kemiske, mikrobiologiske, ernæringsmæssige) til bestemmelse af fødevarekvaliteten vil være en central del af dette modul. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Mikael Agerlin Petersen, map@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333243 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||