210005 Statistisk dataanalyse 1

Detaljer
Inst. for Grundvidenskab
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Fire timers skriftlig prøve.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, ekstern censur

Eksamensdatoer:
01. november 2007
 
Rammer for undervisningUndervisningen i en typisk uge vil bestå af forelæsninger, øvelsesopgaver af varierende omfang, plenum-gennemgang af "case-opgaver" samt hjemmeopgaver, med brug af PC og R til mange af opgaverne.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætninger210002 Matematik og databehandling
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
"Grundvidenskabelige kompetencer":

Viden om de fundamentale statistiske begreber variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval samt fortolkningen af disse.

Forståelse af bestemte statistiske modeller og deres anvendelse, herunder variansanalyse og regression.

Kompetencer inden for "teknologi og produktion":

Anvende statistiske analyser baseret på visse givne statistiske modeller samt beslægtede modeller til analyse af nye problemer og herved kunne fortolke og præsentere resultater opnået herved.

Anvende et statistisk programsystem (R) til at udføre visse statistiske analyser.

Kompetencer inden for "etik og værdier":

-
 
Kursets målsætning
Deltagerne skal lære at forstå og benytte visse statistiske modeller, at kunne fortolke og præsentere resultater opnået derved, at kende de basale statistiske begreber: variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval, og at kunne forholde sig kritisk til en statistisk analyse.
 
Kursusindhold
Sandsynligheder, binomialfordelingen, tosidede antalstabeller, normalfordelingen, statistiske grundbegreber: variation, statistisk model, estimation, test, konfidensintervaller. Mere avancerede analyser benytter et statistisk program (R) og omfatter én- og flersidet variansanalyse, samt regressionsanalyse. Der lægges vægt på modelformulering af problemer, som ønskes belyst ved forsøg eller dataindsamling, samt på tolkning af resultaterne, herunder begrebet signifikans.
I eksamen, hvori der som led i de statistiske analyser der vil blive bedt om, indgår fortolkning af program-kode og udskrifter fra det statistiske programmeringssprog, der er anvendt ved øvelser og hjemmeopgaver. Supplerende beregninger på lommeregner kan også indgå i mindre omfang.
 
Undervisningsform
Fire typer af undervisning vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases, "klasse"-øvelser og hjemmeopgaver. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af problemstillingen, på valg af statistisk metode og på tolkning af resultaterne af den statistiske analyse. Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de studerende (i grupper) og følges op af plenum-gennemgang og diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger på biologisk relevante problemer og indebærer analyse af forsøgsdata. Nogle af øvelserne baseres på brug af PC og en statistisk programpakke. Hjemmeopgaverne integrerer brugen af R med den statistiske analyse og kan med fordel besvares i grupper.
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Meddeles (ca. 1 måned) inden kursusstart via kursushjemmesiden.
 
Kursusansvarlig
Ib Michael Skovgaard, ims@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Statistics, Tlf: 35332340
Torben Martinussen, torbenm@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Statistics, Tlf: 35332344
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger44
teoretiske øvelser28
praktiske øvelser8
projektarbejde40
forberedelse82
eksamen4

206