240011 Dyrs og planters diversitet

Detaljer
Inst. for Økologi
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Skriftlig auditorieeksamen

kun visse hjælpemidler
Hansen, K. 2000. Dansk Feltflora. Gyldendal. Dissektionsbestik


Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme dyr og planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler.

Vægtning: 100%



7-trinsskala, intern censur

Eksamensdatoer:
19. juni 2008
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i mindst 75% af ekskursionerne.
Aflevering og godkendelse af mindst 75% af hjemmeopgaverne.
 
Rammer for undervisningUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og ekskursioner
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab
Kendskab til slægtskabsforhold mellem- og generelle forskelle på de store grupper af levende organismer.

Viden om og forståelse af 1) regler for navngivning af organismer, 2) begreber indenfor dyre- og plantemorfologi og 3) klassifikation.

Teknologi og produktion
Kendskab til, viden om, og forståelse af at: 1) udvælge og kritisk anvende bestemmelsesnøgler til danske plante- og dyrearter, 2) genkende et mindre antal kulturplanter, 3) arbejde i naturen og laboratoriet med bestemmelse af organismer, 4) indsamling, konservering og dissektion af planter og dyr og 5) bruge de nødvendige termer for at kommunikere om og formidle morfologi og artsbestemmelse og for målrettet anvendelse af faglitteratur og Internet.

Etik og værdier
Er opmærksom på, reagerer på og reflekterer over betydning af korrekt bestemmelse af organismer i forhold til anvendlese og konklusioner, og at organismer kan bestemmes til forskellige niveauer.
 
Kursets målsætning
1. Opnå kendskab til artsbegreb, slægtskabs-forhold blandt organismer og regler for navngivning.
2. Få øvelse i at bruge identifikationsværktøj til danske dyr og planter i kulturlandskabet.
3. Lære at forholde sig kritisk til og forstå betydning af korrekt bestemmelse og navngivning af organismer før anvendelse og konklusion.
4. Lære at bruge korrekte morfologiske termer til at kommunikere fagligt om planter og dyr og anvende fagbøger og Internet til at søge og viderebringe oplysninger.
 
Kursusindhold
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i forskellige sammenhænge. Kurset starter med en "øjenåbner uge", hvor de studerende stilles over for helt konkrete problemer indenfor diversitet. Det kan f.eks. være opgaver af typen "medbring 5 planter eller dyr" eller "hvordan organisere vi den diversitet, som findes på en mark". Kurset giver derefter et overblik over de levenede organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea og Eukaryoter fremlægges med udgangspunkt i de kompetencer, der er opnået i kurset Cellebiologi. Ligeledes præsenteres de store grupper indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter. Derefter fokuceres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og artsbestemmelse. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset Naturressourcer og Økologi. De studerende opnår færdigheder i valg og brug af forskellige identifikationsværktøjer (f.eks. bestemmelsesnøgler). Indenfor nogle få udvalgte grupper af Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse for systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og fire plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyrene lægges især vægt på hvirveldyr, insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for kulturlandskabet, herunder parasitter. De grundlæggende principper for navngivning af organismer, herunder artsbegrebet fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til karakterisering af organismer baseret på variation indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret. Principper og metoder til konstruktion af fylogenier (slægtskabstræer) vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser.
 
Undervisningsform
Kurset giver de studerende et primært erfaringsgrundlag for dyr og planters variation og forskellighed gennem forelæsninger, teoretiske- og praktiske øvelser og ekskursioner. Teoretisk viden formidlet ved forelæsninger viderebearbejdes i teoretiske og praktiske øvelser, opgaver og projekter vil blive koblet til "den virkelige verden" på ekskursioner. De praktiske øvelser vil fokusere på at indøve færdighed i brug af begreber og termer, der er en forudsætning for at kunne anvende bestemmelsesværker til danske plante- og dyrearter. Ekskursioner og øvelser i felten har central betydning i undervisning i morfologi og i anvendelse af bestemmelsesnøgler, samt til forståelse for sammenhænge mellem form og funktion
 
Målbeskrivelse
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Litteraturhenvisninger
Seberg O, Rasmussen FN, Frederiksen S. 2006. Dansk Flora. Gyldendal.

Asmussen, C.B. og Jacobsen, N. 2002. Botanisk Nomenklatur http://www.ecol.kvl.dk/~con/teaching/Nomenklatur.pdf.

Asmussen, C.B. og Lange, C. 2003. Levende Verden - introduktion til livets evolution og klassifikation.

Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia. (uddrag af bogen).

Jørgensen, J.M. 2003. Introduktion til Chordatzoologi. Gads Forlag

Sømme, L. 1999. Hvirvelløse Dyr. Gads Forlag. Udsolgt fra forlaget, sælges som fotokopi af instituttet.
 
Kursusansvarlig
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332803
Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332692
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger30
praktiske øvelser38
teoretiske øvelser4
ekskursioner19
projektarbejde24
forberedelse76
eksamen15

206