Department of Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme dyr og planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler. Weight: 100% 7-point scale, internal examiner Dates of Exam: 19. juni 2008 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Aflevering og godkendelse af mindst 75% af hjemmeopgaverne. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og ekskursioner | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab Kendskab til slægtskabsforhold mellem- og generelle forskelle på de store grupper af levende organismer. Viden om og forståelse af 1) regler for navngivning af organismer, 2) begreber indenfor dyre- og plantemorfologi og 3) klassifikation. Teknologi og produktion Kendskab til, viden om, og forståelse af at: 1) udvælge og kritisk anvende bestemmelsesnøgler til danske plante- og dyrearter, 2) genkende et mindre antal kulturplanter, 3) arbejde i naturen og laboratoriet med bestemmelse af organismer, 4) indsamling, konservering og dissektion af planter og dyr og 5) bruge de nødvendige termer for at kommunikere om og formidle morfologi og artsbestemmelse og for målrettet anvendelse af faglitteratur og Internet. Etik og værdier Er opmærksom på, reagerer på og reflekterer over betydning af korrekt bestemmelse af organismer i forhold til anvendlese og konklusioner, og at organismer kan bestemmes til forskellige niveauer. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
1. Opnå kendskab til artsbegreb, slægtskabs-forhold blandt organismer og regler for navngivning. 2. Få øvelse i at bruge identifikationsværktøj til danske dyr og planter i kulturlandskabet. 3. Lære at forholde sig kritisk til og forstå betydning af korrekt bestemmelse og navngivning af organismer før anvendelse og konklusion. 4. Lære at bruge korrekte morfologiske termer til at kommunikere fagligt om planter og dyr og anvende fagbøger og Internet til at søge og viderebringe oplysninger. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i forskellige sammenhænge. Kurset starter med en "øjenåbner uge", hvor de studerende stilles over for helt konkrete problemer indenfor diversitet. Det kan f.eks. være opgaver af typen "medbring 5 planter eller dyr" eller "hvordan organisere vi den diversitet, som findes på en mark". Kurset giver derefter et overblik over de levenede organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea og Eukaryoter fremlægges med udgangspunkt i de kompetencer, der er opnået i kurset Cellebiologi. Ligeledes præsenteres de store grupper indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter. Derefter fokuceres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og artsbestemmelse. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset Naturressourcer og Økologi. De studerende opnår færdigheder i valg og brug af forskellige identifikationsværktøjer (f.eks. bestemmelsesnøgler). Indenfor nogle få udvalgte grupper af Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse for systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og fire plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyrene lægges især vægt på hvirveldyr, insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for kulturlandskabet, herunder parasitter. De grundlæggende principper for navngivning af organismer, herunder artsbegrebet fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til karakterisering af organismer baseret på variation indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret. Principper og metoder til konstruktion af fylogenier (slægtskabstræer) vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset giver de studerende et primært erfaringsgrundlag for dyr og planters variation og forskellighed gennem forelæsninger, teoretiske- og praktiske øvelser og ekskursioner. Teoretisk viden formidlet ved forelæsninger viderebearbejdes i teoretiske og praktiske øvelser, opgaver og projekter vil blive koblet til "den virkelige verden" på ekskursioner. De praktiske øvelser vil fokusere på at indøve færdighed i brug af begreber og termer, der er en forudsætning for at kunne anvende bestemmelsesværker til danske plante- og dyrearter. Ekskursioner og øvelser i felten har central betydning i undervisning i morfologi og i anvendelse af bestemmelsesnøgler, samt til forståelse for sammenhænge mellem form og funktion | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Seberg O, Rasmussen FN, Frederiksen S. 2006. Dansk Flora. Gyldendal. Asmussen, C.B. og Jacobsen, N. 2002. Botanisk Nomenklatur http://www.ecol.kvl.dk/~con/teaching/Nomenklatur.pdf. Asmussen, C.B. og Lange, C. 2003. Levende Verden - introduktion til livets evolution og klassifikation. Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia. (uddrag af bogen). Jørgensen, J.M. 2003. Introduktion til Chordatzoologi. Gads Forlag Sømme, L. 1999. Hvirvelløse Dyr. Gads Forlag. Udsolgt fra forlaget, sælges som fotokopi af instituttet. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803 Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332692 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||