240011 Diversity of Animals and Plants

Details
Department of Ecology
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme dyr og planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler.

Weight: 100%



7-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
19. juni 2008
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i mindst 75% af ekskursionerne.
Aflevering og godkendelse af mindst 75% af hjemmeopgaverne.
 
Organisation of TeachingUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og ekskursioner
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab
Kendskab til slægtskabsforhold mellem- og generelle forskelle på de store grupper af levende organismer.

Viden om og forståelse af 1) regler for navngivning af organismer, 2) begreber indenfor dyre- og plantemorfologi og 3) klassifikation.

Teknologi og produktion
Kendskab til, viden om, og forståelse af at: 1) udvælge og kritisk anvende bestemmelsesnøgler til danske plante- og dyrearter, 2) genkende et mindre antal kulturplanter, 3) arbejde i naturen og laboratoriet med bestemmelse af organismer, 4) indsamling, konservering og dissektion af planter og dyr og 5) bruge de nødvendige termer for at kommunikere om og formidle morfologi og artsbestemmelse og for målrettet anvendelse af faglitteratur og Internet.

Etik og værdier
Er opmærksom på, reagerer på og reflekterer over betydning af korrekt bestemmelse af organismer i forhold til anvendlese og konklusioner, og at organismer kan bestemmes til forskellige niveauer.
 
Course Objectives
1. Opnå kendskab til artsbegreb, slægtskabs-forhold blandt organismer og regler for navngivning.
2. Få øvelse i at bruge identifikationsværktøj til danske dyr og planter i kulturlandskabet.
3. Lære at forholde sig kritisk til og forstå betydning af korrekt bestemmelse og navngivning af organismer før anvendelse og konklusion.
4. Lære at bruge korrekte morfologiske termer til at kommunikere fagligt om planter og dyr og anvende fagbøger og Internet til at søge og viderebringe oplysninger.
 
Course Contents
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i forskellige sammenhænge. Kurset starter med en "øjenåbner uge", hvor de studerende stilles over for helt konkrete problemer indenfor diversitet. Det kan f.eks. være opgaver af typen "medbring 5 planter eller dyr" eller "hvordan organisere vi den diversitet, som findes på en mark". Kurset giver derefter et overblik over de levenede organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea og Eukaryoter fremlægges med udgangspunkt i de kompetencer, der er opnået i kurset Cellebiologi. Ligeledes præsenteres de store grupper indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter. Derefter fokuceres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og artsbestemmelse. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset Naturressourcer og Økologi. De studerende opnår færdigheder i valg og brug af forskellige identifikationsværktøjer (f.eks. bestemmelsesnøgler). Indenfor nogle få udvalgte grupper af Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse for systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og fire plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyrene lægges især vægt på hvirveldyr, insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for kulturlandskabet, herunder parasitter. De grundlæggende principper for navngivning af organismer, herunder artsbegrebet fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til karakterisering af organismer baseret på variation indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret. Principper og metoder til konstruktion af fylogenier (slægtskabstræer) vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset giver de studerende et primært erfaringsgrundlag for dyr og planters variation og forskellighed gennem forelæsninger, teoretiske- og praktiske øvelser og ekskursioner. Teoretisk viden formidlet ved forelæsninger viderebearbejdes i teoretiske og praktiske øvelser, opgaver og projekter vil blive koblet til "den virkelige verden" på ekskursioner. De praktiske øvelser vil fokusere på at indøve færdighed i brug af begreber og termer, der er en forudsætning for at kunne anvende bestemmelsesværker til danske plante- og dyrearter. Ekskursioner og øvelser i felten har central betydning i undervisning i morfologi og i anvendelse af bestemmelsesnøgler, samt til forståelse for sammenhænge mellem form og funktion
 
Learning Outcome
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Seberg O, Rasmussen FN, Frederiksen S. 2006. Dansk Flora. Gyldendal.

Asmussen, C.B. og Jacobsen, N. 2002. Botanisk Nomenklatur http://www.ecol.kvl.dk/~con/teaching/Nomenklatur.pdf.

Asmussen, C.B. og Lange, C. 2003. Levende Verden - introduktion til livets evolution og klassifikation.

Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia. (uddrag af bogen).

Jørgensen, J.M. 2003. Introduktion til Chordatzoologi. Gads Forlag

Sømme, L. 1999. Hvirvelløse Dyr. Gads Forlag. Udsolgt fra forlaget, sælges som fotokopi af instituttet.
 
Course Coordinator
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803
Jørgen Eilenberg, jei@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332692
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures30
practicals38
theoretical exercises4
Excursions19
project work24
preparation76
examination15

206