Department of Ecology
50 % Forest & Landscape 25 % Department of Plant Biology 25 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset tilbydes flere studieretninger, herunder SLING-uddannelsen på Skovskolen | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Den mundtlig eksamen er med forberedelsestid. Den studerende præsenteres for en konkret, kursusrelevant problemstilling, der fremlægges og diskuteres. Desuden præsenteres den studerende for en mindre diagnosticeringsopgave. De skriftlige opgaver og rapporter, der er afleveret under kurset, indgår endvidere i bedømmelsen. Hvis der deltager flere studerende i en projektbeskrivelse, skal det klart fremgå, hvem der har skrevet hvilke afsnit. Weight: Mundtlig eksamen 75%. Skriftlige opgaver fra kursusforløbet, ialt 25%. 7-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Aflevering af mindst 75% af opgaver og ekskursionsrapporter. Fremlæggelse og opponering i min. et kollokvium. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, kollokvier og ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240011 Diversity of Animals and Plants 240031 250012 Danish Flora and Vegetation 250022 eller tilsvarende botanikkursus | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Biologisk viden om væsentlige skadevoldere på skov- og bytræer. Viden om samspil mellem vedagtige planter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe. Forståelse af årssagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske økologiske faktorer, især klimaforhold og plantesundhed. Teknologi og produktion: Færdighed i diagnosticering på baggrund af skadesymptomer. Kendskab til lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter. Viden om forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder. Forståelse af sammenhænge mellem dyrkningsforhold, økonomi og skadevolderforekomst. Bedømme og rådgive i anvendelse af metoder til forebyggelse og bekæmpelse under afvejning af behov, effektivitet, økonomi, miljøforhold og publikumshensyn. Etik og værdier: Er opmærksom på og kan diskutere etiske og værdimæssige problemstillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende viden om skadevoldere på træer i skov, parker og andre byområder, forståelse af årsager til forekomst af skadevoldere med vægt på vækstforhold og dyrkningspraksis samt indsigt i muligheder og begrænsninger i metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Denne viden udgør et helhedsorienteret, teoretisk og praktisk grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på vedplanter i skov og landskab. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset indeholder følgende emner: - Biologi og økologi hos skadevoldere på skov- og bytræer, herunder populationsfluktuationer, naturlige fjender og samspil med værttræerne - Abiogene skader - Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik - Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og klima, plante- og bevoksningssundhed, vækst- og dyrkningsmæssige forhold - Vurdering af skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder - Planlægningsmæssige redskaber til forebyggelse af skadevolderproblemer - Æstetiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer - Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse - Moniteringsmetoder i relation til skadetærskler, prognose og varsling - Lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træer og træprodukter | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, teoretiske øvelser og opgaveløsning, praktiske øvelser og ekskursioner. I forelæsninger gives en overordnet gennemgang af teoretiske emner, som de studerende viderebehandler under øvelser og i kollokvier. I de teoretiske øvelser arbejdes dels med uddybning af det teoretiske stof behandlet i forelæsningerne samt med udvalgte cases. I kollokvier diskuteres udleverede artikler eller selvvalgte emner, som de studerende gruppevis skal fremlægge, opponere på og diskutere i plenum. I cases og kollokvier gives mulighed for specialisering i a) skovbrug eller b) park- og bytræer. I de praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. Ekskursioner gennemføres til nærliggende parker og skovejendomme, hvor skadesymptomer og skadevoldere demonstreres, og konkrete dyrkningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og rapporter, der afleveres og bedømmes. | |||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. Samfundslitteratur KVL-Bogladen. Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press. Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadevoldere på træer i skov og by. Øvelsesvejledning. 2006. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen. Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B.: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. 1992.Ulmer. Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen. Bilag på CampusNet. Videnblade fra Skov & Landskab. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Esbjerg, pe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332686 Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Applied ecology, Phone: 35331664 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||