Department of Plant Biology
60 % Institute of Food and Resource Economics 30 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 10 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Fremlæggelse og forsvar af egen gruppes projektrapport og opponering af en anden rapport, samt eksamination i pensum med relation til projektet. Weight: Rapport, forsvar og eksamination 100% pass/fail, no second examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendt midtvejsseminar og formalia på projektrapporten | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, 3 per uge Ekskursioner, i alt 4 Projektarbejde inc MOP | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til at identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling, samt at søge information der er relevant for et projekt og forholde sig kritisk til denne Teknologi og produktion: Styre arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser, samarbejde effektivt i grupper og forstå gruppedynamiske aspekter af et samarbejde Etik og værdier: Formidle projektet skriftligt, således at det opfylder normerne for videnskabelig formidling i studierapportform, samt opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Indsigt i og erfaring med problemorienteret projektarbejde i grupper. Leve op til krav, hvad angår klarhed, præcision, sprog og videnskabelige kriterier i forbindelse med litteraturhåndtering, kommunikation og rapportudarbejdelse Forståelse af og indsigt i den erhvervsmæssige og forskningsmæssige udnyttelse af bioteknologien. Kendskab til de levende organismers diversitet og forståelse af hvorledes bioteknologien kan udnytte organismernes naturlige processer til fremstilling af nyttige produkter. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
På kurset vil de studerende skulle gennemføre et problmorienteret projektarbejde i grupper ud fra en selvvalgt problemstilling, som kan vælges på baggrund af fagmiljøernes idéoplæg. Rammer, krav og kriterier klargøres, der gives et oplæg om samarbejde, hvilket bl.a. indeholder noget om gruppekontrakter og vejlederaftaler. Det vil bl.a. sige oplæg om projektarbejdets form og organisering og om problemorientering. Der gives yderligere oplæg om problemanalyse, problemformulering og handlingsplan Vejledning af projektgrupperne vil således være både faglig og metodemæssig. Sektion for Læring tager sig af metodevejledningen og den faglige vejledning vil blive varetaget af faglige medarbejdere. Biblioteket gennemfører workshops for de enkelte arbejdsgrupper på baggrund af deres projektforslag. Grupperne hjælpes i gang med søgningen på det enkelte projekt, ligesom de får en generel introduktion til biblioteket samt til litteratur- og kildehåndtering generelt og formelt. Hver arbejdsgruppe præsenterer resultatet af deres projekt, og opponerer på et andet projekt. Herudover vil de studerende gennem forelæsninger og øvelser få et indledende kendskab til organismers biologiske diversitet, en introduktion til den bioteknologiske terminologi, samt et indblik i en række bioteknologiske firmaers forskning og produktudvikling. Der vil blive orienteret om KVL's bioteknologiske forskning på relevante institutter. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen vil bestå af en række forelæsninger som suppleres med ekskursioner til bioteknologiske virksomheder. Hovedparten af undervisningsaktiviteten indenfor metode og projektarbejde vil består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Dahl,A., Dich,T., Hansen,T. og Olsen, V. Styrk Projektarbejdet. Biofolia 2005. Smith, J.E. Biotechnology. Cambridge University Press 4th edition 2004. Noter. Litteraturhenvisninger er under forbehold, det endelige valg fås senest en uge før blokstart. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Bjarke Veierskov, bv@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Physiology and Anatomy Laboratory, Phone: 35333328 Poul Erik Jensen, peje@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Laboratory for Molecular Plant Biology, Phone: 35333340 Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332376 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||