Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 1.år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. Vægtning: 100 % bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 03. november 2007 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af rapport over eksperimentelt projekt. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Oversigtsforelæsninger, case stories, opgavegennemgang og konsultation i 8 timer ugentligt. Teoretiske øvelser og gruppearbejde / laboratorieøvelser: 4 timer ugentligt. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kemi og Biokemi 1 | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 75 | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kurset giver - dybere forståelse af kemien bag biologien - grundl. forståelse for de videnskabelige metoder der anvendes indenfor uddannelsens fagområder Kurset vil øge de studerendes evne til at - overføre teorier og principper til nye situationer, dvs. inddrage principper og forksningsresultater fra grundlagsdiscipliner til selvstændig hypotese- og teoridannelse - kunne vurdere teoriers muligheder og begrænsninger - analysere og kritisk vurdere/bedømme videnskabelig litteratur på området Teknolog. og Prod.: Kurset vil øge de studerendes evne til at - forstå specifikke sammenhænge og metoder og udvide anvendelsesområdet, dvs. at kunne inddrage grundlagsfag til at analysere og forstå komplekse systemer og problemstillinger fra anvendelsesområder. - anvende teoretiske principper og inddrage forskningsresultater fra anvendelsesområder til selvstændig hypotese- og teoridannelse - anvende IT ved bearbejdn. og præsentation af resultater Etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Fysisk kemi omfatter de grundlæggende elementer i biologiske processer som fotosyntese, metabolisme, transkription, translation, transport og syntese af biomolekyler. Strukturelle, termodynamiske og spektroskopiske studier danner grundlaget for forståelse af sådanne biologiske processer. Kursets formål er, at bibringe de studerende forståelse af fysisk kemi og moderne spektroskopiske målemetoder, så de kan indgå i tværfaglige forskningsprojekter inden for biologi og bioteknologi. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset vil søges lagt an som en vekselvirkning mellem reelle eksempler fra biologien og indlæring af den teori, der er nødvendig for en fysisk-kemisk forståelse af de biologiske systemer. Projektarbejde, case studies og opgaver vil blive brugt, dels som præsentation af moderne målemetoder, dels til belysning af teori og af de valgte biologiske eksempler. Mere specifikke emner for forelæsningerne kan være: - Energiformer, energiomsætning, ligevægt og kemisk potentiale. - Vandige opløsningers termodynamik - Ikke-ligevægts termodynamik på biologiske systemer - Kinetik og diffusion, herunder kemisk reaktionskinetik, reaktionstyper, aktiveringsenergi og reaktionsmekanismer - Elektrokemi og membranpotentialer - Biologisk elektrontransport - Grundlæggende kemisk spektroskopi, herunder en introduktion til kvantekemi. Indarbejdede biologiske eksempler kunne tage udgangspunkt i: - Metabolisme og energiomsætningen i dyr - Metabolisme og energiomsætning i planter. Efter gennemførelse af kurset vil den studerende være i stand til: - at udnytte kendskabet til biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber på et molekylært niveau i det eksperimentelle arbejde, f.eks. inden for bioteknologiske områder. - at analysere en given fysisk-kemisk problemstilling vedrørende biologiske systemer og foreslå egnede metoder til løsning af problemet - at vurdere biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber udfra givne oplysninger. - at foreslå spektroskopiske metoder med forudsigelser af struktur-funktionssammenhænge som formål. - at bruge it-hjælpemidler til behandling og analyse af fysisk-kemiske data fra biologiske systemer. - at forstå grundlaget for og vurdere anvendeligheden af fysisk-kemiske målemetoder i forbindelse med biologiske og miljømæssige problemstillinger. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i forelæsningsform, men suppleres med relevante case stories og eksempler på opgaveløsning in plenum. Emnerne gennemgås af forelæsere med forskningserfaring på de områder de behandler. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning i form af opgaveløsning og ved et mindre eksperimentelt projekt. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
"Physical Chemistry for the Life Sciences", P. Atkins and J. de Paula, 2006, Oxford University Press, UK | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Hans Erik Lundager Madsen, helm@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332407 Lars Bo Stegeager Hemmingsen, lhe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332307 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||