Department of Ecology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination No aid allowed Description of Examination: Projekt og herbarium skal begge beståes. Weight: Projekt og herbarium vægtes med hver 50%. pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Botanisk projekt og herbarium er en ikke-skemalagt, selvstændig studie-aktivitet med skemalagt konsultation. Faget supplerer alle botaniske fag. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
No Credit Points With | Herbarium i Almen Landbrugsbotanik Videregående Systematisk Botanik | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kulturplanters Botanik, Jordbunds- og Plantekundskab, Horticultural Science Botany, Dansk Feltflora og Vegetation eller tilsvarende. | ||||||||||||||||
Restrictions | ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetencer inden for Grundvidenskab: Kendskab til et bredt udvalg af dyrkede og vildtvoksende plantefamilier og deres slægter og arter. Erfaring i opsætning, etikettering og håndtering af herbarieark. Erfaring i selvstændigt at planlægge, udføre og sammenskrive et mindre projekt indenfor eksperimentel botanik. Kompetencer inden for Teknologi og Produktion: Den studerende opøver effektivitet og sikkerhed i at finde og håndtere relevant faglitteratur. Kompetencer inden for Etik og værdier: Kendskab til diversitet og problemstillinger relateret hertil, f.eks. sjældne og rødlistede arter. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet med dette kursus er at give et indgående kendskab til plantearter indenfor et selvvalgt område f.eks. planter i det danske agerland og den danske natur, haveplanter eller kulturplanter; samt at undersøge et emne udvalgt blandt et begrænset antal projekter indenfor botanisk forskning. En sådan viden er væsentlig for videregående studier indenfor f.eks. planteavl, naturforvaltning, planteforædling og landskabsarkitektur. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Botanisk Projekt og Herbarium er et tilbud til de studerende, som gerne vil arbejde selvstændigt med planter ved at lave et herbarium og et botanisk projekt. Det Botaniske Projekt er et praktisk-teoretisk projekt, hvor den studerende enten indsamler botaniske data og behandler disse eller analyserer et allerede indsamlet datasæt. Hvert år vil der blive udbudt to til tre forskellige projekt-emner, og den studerenden kan frit vælge et af disse emner. De projekt-emner der vil blive vekslet imellem er f.eks.: 1. Molekylær systematik f.eks. fylogeni baseret på DNA-sekvenser eller cytologiske undersøgelser. 2. Fremstilling af plantenøgler f.eks. dikotome nøgler eller interaktive nøgler til kulturplantegrupper. 3. Plantesamfundsanalyse. Udførelse af et antal Raunkjærcirkler med herbariebelæg og efterfølgende plantesamfundsanalyse. 4. Bestøvningsbiologi. Måling af pollenvitalitet og pollenspiring eller bestøver-observationer og analyse af disse data i relation til plantemorfologi og økologi. Herbariet skal være knyttet til det botaniske projekt og skal omfatte 100 arter og opfylde følgende krav: 1. Planterne skal være personligt indsamlede, bestemt, presset og monteret på herbarieark. 2. Herbariearkene skal være forsynet med korrekt og fuldstændig udfyldt etiket (se vejledning i etiketter). 3. Sammen med herbariet afleveres en nummereret fortegnelse over de indsamlede arter. Detaljerede retningslinier for herbariet ligger under faget på campusnet. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Det er en god ide at tage kontakt til underviserne allerede i blok 4, således at indsamling af herbarium kan foretages i løbet af forår og sommer umiddelbart før kurset. I starten af kurset gives en introduktion til indsamling og opsætning af herbarium og krav til den medfølgende systematiske oversigt over de indsamlede arter. I løbet af kurset introduceres projektemnerne og den studerende vælger et af de mulige projekter. Projektet udføres selvstændigt i laboratoriet eller naturen under vejledning af en af de ansvarlige undervisere. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Asmussen, C. og N. Jacobsen. 2002. Botanisk Nomenklatur (hentes på: http:www.ecol.kvl.dk/~con/teaching/Nomenklatur.pdf). Frederiksen & al. 2006. Dansk flora Mossberg, B. og L. Stenberg. 2005. Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal. Jacobsen, N. og J. Jensen. 1999. Systematisk Botanik. Biofolia. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||