Inst. for Økologi | |||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen i generelle teoretiske problemstillinger, familiekendskab samt i familiespecialevalg. Sammen med den afleverede individuelle fylogeni-opgave. Vægtning: 80% mundtlig eksamen og 20% individuel fylogeni-opgave. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af 1 individuel fylogeni-opgave. | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser, havevandringer, ekskursioner og gruppearbejde | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Pointspærring | Der kan ikke opnås point hvis man tidligere har fået point for Videregående Systematisk Botanik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, DSH-Botanik, Horticultural Botany, Jordbunds- og Plantekundskab eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til udvalgte plantefamiliers dyrkede og vildtvoksende slægter og arter inden for både land-, have- og skovbrug. Kendskab til udvalgte kulturplanters oprindelse og udvikling. Kendskab til de mekanismer der ligger til grund for planters udvikling. Forståelse af karaktervariation hos planter og rekonstruktion af fylogeni. Teknologi og Produktion Forståelse af betydningen af den geografiske udbredelse, den økologiske differentiering samt den genetiske struktur, der opbygger den genetiske variabilitet og disse elementers betydning i udvikling af nye kulturplanter. Etik og værdier Er opmærksom på planter som genetisk ressource og betydningen af bevarelse af biodiversitet hos planter i menneskets tjeneste. Er opmærksom på og kan reflektere over problemstillinger og risici i forbindelse med udvikling af forædlede planter. | |||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||
At give et videregående plantekendskab til de, der senere skal arbejde med planter i fx produktudvikling, planlægning, forvaltning eller rådgivning i landbrugs-, havebrugs-, skov- eller landskabssektoren. Kursets mål er desuden praktisk og teoretisk at kunne fremlægge generelle metoder til behandling af planter i forskellige botaniske problemstillinger. Den studerende får et indblik i de generelle makanismer, der ligger til grund for arters opståen og videre udvikling til kulturplanter. | |||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
De studerende vælger et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående kendskab til disse familiers dyrkede og naturligt forekommende slægter og arter. De studerende skal finde og analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier. Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i laboratoriet, 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner. Endvidere vil der inden for de valgte familier arbejdes med sammenstilling af arter, karaktervariation mellem slægter og arter samt rekonstruktion af en fylogeni. I kurset lærer de studerende om kulturplanters oprindelse og de mekanismer, der ligger til grund for udvikling af kulturplanter. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Der arbejdes løbende med familiespecialet, hvor studiet af de valgte familier foregår som gruppearbejde under lærervejledning. Der arbejdes med levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt illustrationsmateriale. Der afholdes forelæsninger, havevandringer og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og diagnosticeres relevant plantemateriale. Der afholdes ekskursioner (fx 3 halve dage) til udvalgte plantesamlinger, såvel på friland som i væksthuse. Der skal selvstændigt udarbejdes og afleveres en fylogeni-opgave, som tæller 20% af eksamens-karakteren. | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Briggs, D. & Walters, S.M. 1997. Plant Variation and Evolution. 3rd. ed. Cambridge University Press. Jensen, J, & N. Jacobsen 2003. Udvidet systematisk botanik. Bind 1-6. KVL. Smart & Simmonds. 1995. Evolution of Crop Plants. 2nd ed. Longman. Skelton, P. & Smith, A. 2002. Cladistics a practical primer on CD-ROM. Cambridge University Press, Cambridge. | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332805 Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332803 Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332816 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||