Inst. for Jordbrugsvidenskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig Vægtning: 100 % 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 20. juni 2008 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | De studerende kan kun gå til eksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt min. 75% af case-/øvelsesrapporter | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen vil veksle mellem oversigtsforelæsninger, ekskursioner, "hands-on" demonstrationer, case studier og praktiske øvelser. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: C | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Pointspærring | Introduktionskursus i Planteproduktion Biosystemteknologi | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kurset giver følgende kompetencer: Grundvidenskab: - Kendskab til det naturgivne grundlag Produktion og teknologi: - Kendskab til elementer, sammenhænge og metoder i planlægningsområderne afgrødevalg, sædskifte, gødskning, plantebeskyttelse og vanding - Kendskab til metoder og teknik til etablering, pleje, høst og opbevaring af landbrugsafgrøder - kendskab til økonomiske forhold og EU-regler i relation til planteproduktion Etik og værdier: - Er opmærksom på plantedyrkningens funktion i samfundet herunder landbrugets rolle som naturforvalter - Kunne reflektere over de miljømæssige påvirkninger - Er opmærksom på de forskellige driftsformers værdinormer herunder konventionelle og økologiske landbrug | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset sigter på at give kendskab til planteproduktion, herunder ressourcegrundlaget, planlægningen, den anvendte teknik, samt de økonomiske og miljømæssige rammebetingelser. Kurset kan tjene både som introduktionskursus for studerende der vælger planteområdet og som tilvalgsfag for studerende, der vælger andre studieretninger. Studerende fra andre studieretninger vil gennem kurset blive udrustet til at kommunikere og samarbejde om tværfaglige problemer i landbruget. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Det naturgivne grundlag og de nationale og europæiske regelsæt for planteproduktion. Sædskifte- og afgrødevalg, herunder afgrødernes dyrkningsegenskaber, dyrkning og indbyrdes interaktioner, udbytter og kvaliteter. Afgrødernes vandbehov og afvandingsbehov og næringsstofbehov. De væsentligste skadevoldere og overordnede principper for deres bekæmpelse. Maskiner til planteproduktion, herunder afgrødeetablering, spredning af gødningsmidler, vand og plantebeskyttelsesmidler, mekanisk ukrudtsbekæmpelse og høst. Anlæg til konservering, behandling og lagring af afgrøder. Koncepter og systemer i planteproduktionen, herunder præcisionsjordbrug, økologisk jordbrug, konventionelt og integreret jordbrug. Planteproduktionens økonomi, herunder omkostninger ved brug af hjælpestoffer, maskiner og anlæg. De vigtigste etiske, ressourcemæssige og miljømæssige aspekter af planteproduktion, herunder produktionens ressourceforbrug, emissioner og påvirkninger af jord, vand, luft, flora og fauna, samt en oversigt over muligheder for reduktion af disse påvirkninger. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen tager udgangspunkt i indtryk og informationer opnået gennem udvalgte "hands-on" demonstrationer og besøg på praktiske jordbrug og jordbrugsinstitutioner, herunder landbrugsorganisationer, rådgivnings- og forskningsinstitutioner. I sammenhæng med disse aktiviteter tilrettelægges der oversigtsforelæsninger og gruppeaktiviteter i form af case-studier og praktiske øvelser. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
1. Bjergmark E.H., Olesen S.G.,Mikkelsen M., Nielsen K.A., 2005: Dyrkning af Grovfoder. Landbrugsforlaget. 2. Hvam, S.A. 2002: Markens maskiner. Landbrugets Informationskontor. 3. Ipsen L 2003: Planteproduktion. Landbrugsforlaget 4. Kompendiemateriale. - Udleveres ved kursusstart. Anden læsning: 5. Andersen T.B., Møller P., Nielsen S.Ø., Rasmussen, K. 2002. Korn. Sædskifte, kvalitet og forsøg. -Landbrugsforlaget. 6. Eriksen S., Hansen B.S., Schmidt, K., Suhr, K. 2003. Økologisk landbrug. Landbrugsforlaget. 7. Olsen, N.V. 2000: Dyrkning af frø. Landbrugsforlaget. 8. Clausen, A. 1994: Jordbundslære og jordbearbejdning. Landbrugets informationskontor | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Christian R. Jensen, crj@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333392 Jesper Rasmussen, jer@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Miljø, Ressourcer og Teknologi, Tlf: 35333456 Hans-Werner Griepentrog, hwg@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Miljø, Ressourcer og Teknologi, Tlf: 35333572 Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333457 | |||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||
Ingen | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||