Inst. for Plantebiologi | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen som dækker pensum, med flere spørgsmål Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 03. november 2007 | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | per uge vil forventes 2 forelæsninger, afvekslet med opgaver og teoretisk øvelser. Enkelte laboratorieøvelser kan inddrages. Der undervises på basis af lærebog, men udvalgte emner blive gennemgået ved inddragelse af primær litteratur. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 230002 Biokemi 1 250036 Planters fysiologi og anatomi eller tilsvarende kurser | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab Kurset giver de studerende en grundlæggende forståelse af de fysiologiske og molekylære processer, der ligger til grund for planters vækst og udvikling. Desuden opnås en forståelse for hvordan planten reagerer på og tilpasser sig til vigtige vækstbetingelser såsom lys, vand og temperatur. Den studerende skal kunne overføre den opnåede viden til løsning af teoretiske problemstillinger inden for plantefysiologi og -biokemi. Teknologi & produktion Kurset giver viden om et udsnit af moderne plantebiologiske forskningsmetoder og en forståelse for hvordan disse metoder anvendes til at opnå ny viden om plantebiologi. Etik og Værdier Den studerende introduceres til samspillet mellem plantebiologi og bioteknologi således at den studerende er opmærksom på hvordan plantebiologisk viden kan udnyttes til gavn for industri og landbrug og samfund, og kan reflektere over udvalgte anvendelser. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Målet er at give et bredt kendskab planters udvikling og forståelse for de molekylære og cellulære processer som ligger til grund. Kurset belyser også hvordan planten fungerer som organisme, og lægger vægt på at illustrere regulatoriske mekanismer, som tillader planten at tilpasse sig ændringer i miljø og vækstbetingelser. Der gives eksempler på hvordan grundlæggende metoder anvendes i plantebiologisk forskning, og på hvordan plantebiologi danner grundlag for bioteknologisk anvendelse | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset tager udgangspunkt i den viden de studerende har opnået i basale kurser i biokemi, molekylæbiologi og plantefysiologi. Kurset behandler et bredt udsnit af emner og går mere i dybden med emner, som har været berørt på tidligere kurser. Kurset søger at integrere denne viden, så den studerende får en indsigt i hvordan hele planten fungerer som organisme i et samspil det omgivende miljø. Kurset belyser samspillet mellem de enkelte processer, og kurset giver indsigt i hvordan planten fungerer både på det molekylære og cellulære plan og på helplanteniveau. Desuden gives centrale eksempler på anvendelse grundlæggende metoder i plantebiologisk forskning. Kurset omfatter bl.a. følgende centrale emner: Transportprocesser, Fotosyntesens biokemi og regulering, Kulhydratmetabolismen og dens regulering, source-sink relationer, kvælstofmetabolisme og -fixering,cellevæggen, phytochrom, fotomorfogenese, fotoperiodisme, plantehormoner. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset omfatter forelæsninger, hvor centrale emner indenfor fagområdet gennemgås. Sideløbende med forelæsningerne gennemføres teoretiske øvelser hvor de studerende løser specifikke opgaver i dialog med underviseren. De enkelte opgaver er koordineret med de emner som behandles i forelæsningerne. På basis af enkelte emner gennemgås udvalgte metoder som anvendes i studiet af molekylære og fysiologiske processer, og disse illustreres med data-eksempler som grundlag for teoretiske øvelser. Enkelte emner illustreres med praktiske øvelser og ved besøg på instituttets forskningsenheder med demonstration af apparaturer/metoder. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Taiz, L. & Zeiger, E.: Plant Physiology. Fourth Edition. Der tages forbehold for at lærebogen kan udskiftes indtil en uge før kursusstart. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Tom Hamborg Nielsen, thni@life.ku.dk, Institut for Plantebiologi og Bioteknologi/Laboratorium for Molekylær Plantebiologi, Tlf: 35333338 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||