250060 Anvendelse af prydplanter i landskabsarkitektur

Detaljer
Skov & Landskab
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeFælleskursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse og fremlæggelse af rapport

Vægtning: Rapporten vægtes med 75% og fremlæggelsen med 25%.



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af min. 75% studieopgaver.
 
Rammer for undervisningKurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerBotanik for landskabsarkitekter, PLATEK, JOPLA Systematisk botanik, TELAP
 
Begrænset deltagerantal30. Pladser reserveret til studerende fra arkitektskolerne.
 
Kompetenceområder
Kompetencer inden for grundvidenskab:
Kendskab til anvendelsen af urteagtige planter som stauder, sommerblomster, løgvækster samt slyngplanter, roser, prydbuske og -træer frugttræer og -buske.

Forståelse for skalaforhold og struktur i plantesammensætning.

Kompetencer inden for teknologi og produktion:
Viden om udarbejdelsen af planteplaner med placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet.

Vurdering af forhold af betydning for etablering og pleje.

Kompetencer inden for etik og værdier:
Evne til at skabe biologisk og oplevelsesmæssig diversitet i haver og offentlige friarealer.Evne til at skabe årstidsvariation.

Mulighed for fordybelse.
 
Kursets målsætning
At kunne opnå forståelse for og indsigt i udarbejdelsen af driftsmæssige og æstetisk velfungerende plantesammensætninger set i forhold til planternes fysiske krav og stedets arkitektoniske forhold.
 
Kursusindhold
For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger.

Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens æstetik set i forhold til arkitekturen, brugernes krav og forventninger samt de driftsmæssige aspekter.

Under øvelserne udarbejdes planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver artssammensætning, fordeling,mængder,plantestørrelser og plantetæthed.

Eksamensopgaven skal:
Beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning for de udvalgte øvelsesopgaver. Redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed og rytme i plantesammensætningen og via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet.

Desuden redegøres for etablering og pleje af beplantningen.
 
Undervisningsform
Kurset består af forelæsninger, ekskursioner og øvelser. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter og eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen.
 
Målbeskrivelse
?
 
Litteraturhenvisninger
Sortimentskatalog, Bruns Pflanzen
Sortimentskatalog, Dansk Staudegartnerforening
Hvilken plante hvor,Jane Schul
Havens træer og buske, L. Plum & J. Schul
Rosenleksikon, L.-Å. Gustavssons
The Color encyclopaedia of ornamental grasses, Rick Darke
Politikens staudebog, Jane Schul
 
Kursusansvarlig
Jane Schul, jane@schul.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 45425090
 
Deltagerbetaling
Tilskud til ekskursion
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger23
vejledning25
forberedelse60
ekskursioner27
eksamen1
projektarbejde70

206