Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse og fremlæggelse af rapport Vægtning: Rapporten vægtes med 75% og fremlæggelsen med 25%. 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af min. 75% studieopgaver. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Botanik for landskabsarkitekter, PLATEK, JOPLA Systematisk botanik, TELAP | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 30. Pladser reserveret til studerende fra arkitektskolerne. | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til anvendelsen af urteagtige planter som stauder, sommerblomster, løgvækster samt slyngplanter, roser, prydbuske og -træer frugttræer og -buske. Forståelse for skalaforhold og struktur i plantesammensætning. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Viden om udarbejdelsen af planteplaner med placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet. Vurdering af forhold af betydning for etablering og pleje. Kompetencer inden for etik og værdier: Evne til at skabe biologisk og oplevelsesmæssig diversitet i haver og offentlige friarealer.Evne til at skabe årstidsvariation. Mulighed for fordybelse. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
At kunne opnå forståelse for og indsigt i udarbejdelsen af driftsmæssige og æstetisk velfungerende plantesammensætninger set i forhold til planternes fysiske krav og stedets arkitektoniske forhold. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger. Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens æstetik set i forhold til arkitekturen, brugernes krav og forventninger samt de driftsmæssige aspekter. Under øvelserne udarbejdes planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver artssammensætning, fordeling,mængder,plantestørrelser og plantetæthed. Eksamensopgaven skal: Beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning for de udvalgte øvelsesopgaver. Redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed og rytme i plantesammensætningen og via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet. Desuden redegøres for etablering og pleje af beplantningen. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, ekskursioner og øvelser. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter og eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
? | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Sortimentskatalog, Bruns Pflanzen Sortimentskatalog, Dansk Staudegartnerforening Hvilken plante hvor,Jane Schul Havens træer og buske, L. Plum & J. Schul Rosenleksikon, L.-Å. Gustavssons The Color encyclopaedia of ornamental grasses, Rick Darke Politikens staudebog, Jane Schul | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jane Schul, jane@schul.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 45425090 | |||||||||||||||||
Deltagerbetaling | |||||||||||||||||
Tilskud til ekskursion | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||