250068 Plant Knowledge for landscape-architechts

Details
Department of Ecology
Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler i systematisk botanik. Den anden del (1 time) er plantebestemmelse efter relevant flora

Weight: 100%; alle opgaver vægtes ens



7-point scale, internal examiner
 
Organisation of TeachingUndervisningen afholden første gang september-oktober 2008 Forelæsninger, øvelser, havevandringer, ekskursioner og gruppearbejde
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesNaturgrundlaget 2 - Vegetation og økologi
 
Restrictionsingen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab: Botanisk kendskab til prydplanter, og forståelse af generelle principper i plante systematik. Analysere og identificere udvalgte stængelplanter ud fra morfologi og habitus, og på baggrund af dette kunne henføre disse systematisk. Brug af dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker.

Anvendt videnskab: Viden om at anvende og forvalte planter i kultur. Forståelse af beplantningsstrategier til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, planteanvendelse, park- og landskabsforvaltning.

Etik og værdier: Opmærksom på fagets muligheder for planlægning og udformning af have og landskab på en plantemæssig kvalificeret måde. Diskuterer konsekvenserne ud fra kulturelle værdier
 
Course Objectives
Målgruppen er landskabsarkitektstuderende og kursets primære formål er at give disse studerende de nødvendige botaniske forudsætninger for at forstå og udnytte plantematerialet i by og på land i sammenhænge i Danmark.
 
Course Contents
Kurset giver en grundig gennemgang af have og landskabsplanternes morfologi og systematik. Der undervises i de større plantegruppers livscykler med hovedvægt på stængelplanterne. Endelig gives en indføring i nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne) for dyrkede planter. Hovedvægten er på familier og slægter, der anses for væsentlige for landskabsarkitekter. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi.
 
Teaching And Learning Methods
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de systematiske karakterer for udvalgte familier og slægter. Der gøres brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi, systematik og plantekundskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af teoretiske og praktiske øvelser. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier.
 
Learning Outcome
Kompetencer i:
1. Morfologisk analyse af planter og evne til at beskrive planter med korrekt anvendelse af terminologi
2. Korrekt navngivning af planter efter internationale nomenklaturregler
3. Henføre planter systematisk til familie og slægt
4. Botaniks kendskab til planter af betydning i landskabet
5. Botanisk kendskab til almindelige, danske vildtvoksende planter og disses eventuelle slægtskabsrelationer til kulturplanter
 
Course Litterature
Asmussen, C. og Jacobsen, N., 2001: Botanisk nomenklatur, KVL
Fitschen, J., 2002: Gehölzflora
Frederiksen & al. 2006, Dansk flora
Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur
Lange, C. og Asmussen, C., 2002: Levende verden. Institut for Økologi, KVL
Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur
 
Course Coordinator
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures32
practicals48
preparation106
Excursions16
examination4

206