Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen Vægtning: Skriftlig eksamen: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 26. januar 2008 | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Bestået projektopgave | ||||||||||||
Rammer for undervisning | I undervisningen indgår forelæsninger og seminarer, der forudsætter aktiv deltagelse fra de studerende. Der er planlagt ekskursioner og øvelser ud af huset. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Max 20 studerende | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Kompetencer opnået inden for grundvidenskab Kendskab til de grundlæggende etologiske teorier Kompetencer opnået inden for teknik og produktion: Kendskab til anvendelser af den etologiske teori til håndtering af adfærdsproblemer i husdyrpopulationer Kompetencer opnået inden for etik og værdier: Kan reflektere over adfærd og dyrevelfærd i relation til forskellige former for husdyrhold | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset skal give den studerende viden om den basale etologiske teori. De studerende skal endvidere kunne forstå basale etologiske begreber og termer. Der lægges vægt på, at den studerende skal kunne analysere etologiske behov i relation til dyrenes produktion og velfærd. Der opnås kendskab til de vigtigste husdyrs adfærd. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
. Forklaringsniveauer indenfor etologien: ultimative og proksimate forklaringer (Tinbergens 4 spørgsmål) . Motivation: motivationsmodeller, motivationsmåling, praktiske konsekvenser af motivationelle mekanismer . Ontogeni: udvikling af adfærdsmønster, effekt af tidlig erfaring på normal og unormal adfærd . Indlæring: klassisk og operant konditionering, brug af indlæring i produktionen, konsekvenser af konditionering . Centralnervesystemet . Hormoner og adfærd: den fysiologiske baggrunden til motivation . Frygt: modeller for frygt, hvordan man kan måle frygt, velfærds og produktionskonsekvenser af frygtsamhed . Stress: typer af stressorer, kronisk og akut stress, fysiologiske konsekvenser . Kommunikation: funktionelle modeller, former af kommunikation, inom og mellemartskommunikation . Social adfærd: former af sociale grupper, effekt af overdrivne gruppestørrelser . Aggression: Sequential Assessment Game Theory, former af aggression, praktiske konsekvenser af aggression . Reproduktiv adfærd: teorier for partnervalg, adfærd kring fødsel, moder-unge interaktion, moder-unge konflikt . Sygdom og adfærd: klinisk etologi, adfærd som diagnosemetode, | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger hver formiddag i den første uge, ekskursioner om eftermiddagen i den første uge, gennemførelse af et praktisk projekt i anden uge evt. suppleret med øvelser, samt skrvning af projektrapport i form af manuscript til videnskabelig artikel i treje uge, afsluttende med et seminar, under hvilket projekter forestilles og diskutteres. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333031 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||