Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 30 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig præsentation og forsvar af projektrapport. Vægtning: Ligelig vægtning af skriftlige og mundtlige produkter. 7-trinsskala, ekstern censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Der skal være afleveret en projektrapport. | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser og andre undervisningsformer. Der vil indgå ekskursioner til besætninger og evt. undervisning ved DJF, Foulum. | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff. Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Projektorganiseret samordnet med V-diff | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Pointspærring | Der kan ikke opnås point både for dette kursus og Tema Husdyrvidenskab 2B | ||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 260011 Husdyrproduktion Fagpakke i husdyrvidenskab | ||||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab - Overføre teorier om og metoder til kombination og regulering af produktionsfaktorerne i husdyrbruget, således at en given målsætning tilgodeses bedst muligt inden for givne produktionsbegrænsninger. - Vurdere muligheder og begrænsninger af teorier fra etologi, fysiologi, ernæring, husdyravl, produktionsstyring, driftsøkonomi, klimastyring og epidemiologi i en konkret produktionsmæssig kontekst. Kompetencer inden for teknologi & produktion - Anvende principper fra nytteværditeorien til identifikation af producentens målsætning beskrevet ved en række overordnede hensyn og deres indbyrdes vægtning. - Anvende helhedsorienterede metoder til analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i en konkret husdyrbesætning. - Anvende sammenhængene mellem faktoranvendelse, produktionsbegrænsninger og overordnede hensyn til udarbejdelse af videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning, samt formidle disse til de relevante interessenter. Kompetencer inden for etik & værdier - Kan diskutere produktionssystemer og -planer i relation til såvel dyrevelfærd som miljø- og andre samfundshensyn (produktionsbegrænsninger). | |||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||
Formålet er at lære en selvstændig anvendelse af videnskabelige metoder til helhedsorienteret analyse og vurdering af alle væsentlige produktions- og sundhedsmæssige aspekter i husdyrbrug og udmønte resultaterne heraf i videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning, samt formidle disse til de relevante interessenter. | |||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
Første halvdel af kurset er identisk med indholdet af Tema Husdyrvidenskab 2B. Der henvises til kursusbeskrivelsen for nævnte kursus. I anden halvdel af kurset skal der gennemføres en grundig analyse af de handlemuligheder, der er identificeret i første del. Der skal foretages en nøje prioritering i forhold til producentens målsætning, der således skal identificeres og formuleres på en måde, så den kan danne grundlag for udarbejdelse af videnskabeligt velfunderede operationelle, taktiske og strategiske planer, der bedst muligt tilgodeser producentens målsætning indenfor de identificerede begrænsninger. Det konkrete produkt af analyserne vil være sådanne planer. Som et led i dette arbejde skal der gennemføres en dybtgående analyse af en enkelt problemstilling i besætningen. Af eksempler på sådanne problemstillinger, der kan analysere, kan nævnes: - Udbygningsplan for besætningen - Overgang til ændret fodringsmetode eller -strategi - Procedurer for dynamisk overvågning af særligt følsomme områder af produktionen - Årsager til produktionsbrist Den pågældende problemstilling vælges af gruppen, men valget skal kunne forsvares ud fra den øvrige analyse. Der kan i forbindelse med dette arbejde inddrages selvstændige dataanalyser, registreringer og/eller modellering. I forbindelse med den dybtgående analyse kan der i et vist omfang tilbydes projektorganiserede undervisningsforløb i eksempelvis computerbaseret tegningsfremstilling (CAD) i forbindelse med planlægning af staldbyggeri, eller i forbindelse beskrivelse af eksisterende stalde. Kurset gennemføres parallelt med differentieringen "Produktionsdyr" på veterinærstudiet. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Med hensyn til første halvdel af kurset henvises til kurset Tema Husdyrvidenskab 2B. I anden halvdel af kurset vil arbejdet næsten udelukkende være projektorganiseret og foregå i de dannede grupper. | |||||||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Da kursus i udtalt grad er projektorganiseret og bl.a. har til formål at træne i formulering og løsning af komplekse problemer, så er litteratursøgning og -vurdering et centralt element i kurset. | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Anders Ringgaard Kristensen, ark@dina.kvl.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 35333091 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||