260015 Thematic Course: Animal Science

Details
Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences   90 %
Institute of Food and Resource Economics   10 %
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum.

Weight: 100%



7-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingForelæsninger og projektarbejde
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites260005 Basic Animal Nutrition and Physiology
Biokemi Produktionsdyrenes anatomi og fysiologi Husdyrernæring og fysiologi
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kendskab til den kvantitative og kvalitative næringsstof- og energiomsætning samt regulering af omsætningen hos drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle.
Viden om til udnyttelse og behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer.
Teknologi og produktion:
Forståelse af de fysiologiske processer der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation, ægproduktion.
Avende fysiologiske og ernæringsmæssige principper til sammenstilling af foderplaner og vurdering af næringsstofforsyning under forskellige produktionsforhold og i forhold til dyrenes genetiske baggrund.
Bedømme og vurdere livsytringernes størrelse og sammensætning ved forskellige produktionsforhold.
Etik og værdier:
Det opnåede anvendelsesniveau sigter mod et fysiologisk og ernæringsgrundlag som baggrund for videre specialisering i husdyrbrugsfag eller som teoretisk grundlag for videre specialisering indenfor eksperimental ernæring og fysiologi.
 
Course Objectives
På baggrund af et grundlæggende kendskab til omsætning, regulering og udnyttelse af energi og næringsstoffer, samt de fysiologiske processer der ligger til grund for den animalske produktion skal der kunne foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner og udarbejdes en simpel model til vurdering af ændring i næringsstofomsætning og produktion under forskellige produktionsforhold og under hensyntagen til dyrets genetiske egenskaber.
 
Course Contents
Kurset er bygget omkring udarbejdelse af et projekt, som består af et stort obligatorisk projekt samt et lille valgfrit projekt. I det store projekt foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner for en defineret besætning med definerede genetiske egenskaber (dyreart, race) og under definerede produktionsforhold for drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle.
Hovedelementer i projektet omfatter:
.relationer mellem næringsstofforsyning, substratfor¬deling, udnyttelse og regulering af næringsstoffer ved forskellige livsytringer.
.kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af næringsstofomsætning og livsytringer i overensstemmelse med det generelle skema over næringsstofomsætning i hele den intakte organisme
.og under hensyntagen til det genetiske potentiale.
Analysen skal give indsigt i følgende hovedspørgsmål:
Hvilke fysiologiske og ernæringssmæssige faktorer er begrænsende for pro¬duktio¬nen af mælk, kød (vækst) og æg i en given besætning under givne fodrings- og produktionsbetingelser?
Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse?
Hvordan er sammenhængen mellem livsytringernes størrelse og dyrenes behov for næringsstofforsyning og hvilken rolle spiller dyrets genetiske egenskaber i den sammenhæng?
Disse spørgsmål er væsentlige med henblik på at kunne optimere produktionen udefra en biologisk synsvinkel.
I det lille projekt arbejdes med en valgfri problemstilling af relevans for kurset.
Temaet er dermed en nødvendig forudsætning for studerende, som senere ønsker at arbejde med husdyrvidenskab eller husdyrproduktion.
 
Teaching And Learning Methods
Ved kursets start danner deltagerne projektgrupper af 4-6 studerende, og baggrund og formål med projektet (det store og det lille) udarbejdes. Gruppedannelse, valg og beskrivelse af projekt foregår i første kursusuge. Projektarbejdet omkring det store projekt tager udgangspunkt i en væsentlig husdyrproduktion valgt af gruppen. Denne bearbejdes kvalitativt og kvantitativt med de relevante ernærings-, fysiologiske og genetiske redskaber, der er opnået tidligere i studieforløbet. Projektbeskrivelsen består af baggrund og formål, herunder definition af besætning af køer, grise, fjerkræ eller andre dyr samt produktionsbetingelser og dyrenes genetiske egenskaber. Beskrivelsen bør inkludere fokus på hovedspørgsmål nævnt ovenfor, samt identifikation af et eller flere mere specifikke delspørgsmål der vil indgå i projektarbejdet. Hovedspørgsmålene indebærer en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af opstillede foderplaner, og vurdering af fodringens betydning for produktionens størrelse og sammensætning under hensyntagen til dyrenes genetiske anlæg. Projektemnet for såvel det store som det lille projekt skal godkendes af vejlederne ud fra et skriftligt oplæg. Projektarbejdet resulterer i en rapport, der dokumenter de opnåede kvalifikationer indenfor fagområdets væsentligste discipliner. Rapportens omfang pr. gruppe er på maksimalt 70 sider (excl. litteraturliste og appendix), hvoraf det lille projekt udgør max. 10 sider (excl. litteraturliste og appendix).
 
Learning Outcome
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Chwalibog André: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2006
Cunningham: Textbook of Veterinary Physiology. 3rd Edition. Saunders, 2002
Hvelplund, T., Nørgaard, P.: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003
Strudsholm, F., Sejrsen, K.: Kvægets ernæring og fysiologi. Bind 2 - Fodring og produktion. DJF rap. Husdyrbrug nr. 54. 2003
McDonald, P., Edwards, R.A., Greenhalgh, J.F.D., Morgan, C.A.: Animal Nutrition. Longman. 1988
Nielsen, Mette Olaf: Kompendium i Basal husdyrfysiologi og ernæring. Samfundslitteratur. 2006
Møller, J., Thøgersen, R., Kjeldsen, A.M., Weisbjerg, M.R., Søegård, K., Hvelplund, T., Børsting, C.F. 2000. Fodermiddeltabel. Sammensætning af fodermidler til kvæg, rapport 91, 1-52, Landbrugets Rådgivningscenter, Landskontoret for kvæg
Strudsholm, F., et al. 1999. Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Landsk. f. kvæg. 1997.
 
Course Coordinator
André Chwalibog, ac@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333044
Mette Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Animal Nutrition, Phone: 35333065
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures50
project work280
supervision80
examination2

412