Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Løbende evaluering og udarbejdelse af rapport 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Kurset omfatter undervisning i hestens avl, herunder hestracer, eksteriør, hovpleje, ernæring, herunder fodring og fodringsplan, adfærd, herunder træning og brug, og opstaldning | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: C | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | ingen | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til rammerne for hestehold i Danmark samt specielle problemstillinger, der knytter sig til handel og forsikring af heste. Kendskab til hestes normale og unormale adfærd. Kendskab til IT-relaterede fodringsprogrammer. Viden om almindeligt anvendte træningsprincipper. Teknologi og produktion: Anvende principper og metoder mhp. fodring og brug, undersøgelse og behandling af heste. Vurdere staldsystemer samt indretning af stalde Etik og værdier: Reflekterer over forskelle mellem hestens basale behov og menneskeskabte behov, herunder velfærdsaspekter af opstaldning, transport, konkurrence samt almindelig brug. Reflekterer over lovgivningsmæssige aspekter i relation til hestevelfærd. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset skal give den studerende en grundlæggende viden om relevante aspekter af hestehold og hesteproduktion og et indgående kendskab til hestes adfærd og anvendelse, herunder træning og håndtering af heste. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Delemner og - mål i. Heste og hestevelfærd under danske forhold Den studerende skal kunne beskrive hesteindustrien i Danmark, herunder racer, opstaldningsbetingelser, organisation. Den normale hests adfærd og bedømmelse af unormale adfærdsmønstre skal kunne vurderes. Den studerende skal kunne vurdere smerte, lidelse og stress. Den studerende skal kunne afgrænse hestens basale behov og skal kunne vurdere velfærdsaspekter af opstaldning, transport, konkurrence samt almindelig brug. Den studerende skal kunne vurdere de lovgivningsmæssige aspekter i relation til hestevelfærd. ii. Bevægelse og bygning Den studerende skal kunne beskrive det normale eksteriør/bygning af føl, ungdyr og voksne heste og skal kunne vurdere afvigelser fra det normale samt betydningen af disse afvigelser i forhold til den tænkte brug af hesten. Den studerende skal kunne vurdere behovet for hovpleje og beslag. Den studerende skal kunne redegøre for almindeligt anvendte træningsprincipper. Den studerende skal kunne vurdere tilpasnings af sadel og seletøj. iii. Fodring Den studerende skal kunne vurdere foderplaner, herunder fodermiddelkvalitet, i relation til ernæringsbetingede sygdomme og effektivitet samt gennemføre enkle kontrolforanstaltninger. Den studerende skal introduceres til IT-relaterede fodringsprogrammer. iv. Stalde og folde Den studerende skal kunne vurdere kvaliteten af en hestestald, herunder kunne vurdere luft- og lysforhold. v. Den studerende skal have et grundlæggende kendskab til dansk hesteavl. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger, øvelser, og ekskursioner, hvorunder de studerende gives det teoretiske grundlag for hestehold samt får mulighed for at stifte bekendtskab med forhold i praksis. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Selvstændig opsøgning og kritisk vurdering af relevant litteratur er et af målene med kursus. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333031 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||