Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Vægtning: 100% 7-trinsskala, intern censur Eksamensdatoer: 12. april 2008 | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: B | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: Efter kurset, burde de studerende kunne forstå de grundlæggende principper i miljøøkonomisk teori Teknologi & produktion: Har viden om og kan forstå de forskellige metoder til at værdisætte miljøgoder og til at regulere forurening med. Kan anvende basal miljøøkonomisk teori på miljøproblemer Etik & værdier Er opmærksom på den etiske basis for miljøøkonomisk teori og på de etiske problemer i forbindelser med cost-benefit analyser, værdisætning og økonomisk regulering af miljøet | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset retter sig mod studerende med ingen eller kun lidt økonomisk baggrund. Målet med kurset er, at give en basis indsigt i miljøøkonomi som beskæftiger sig med interaktionen mellem miljø og økonomi. Kurset vil behandle årsagerne til forurening, metoder til at værdisætte miljøgoder, og forskellige former for miljøregulering. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset er opbygget omkring nogle hovedemner. For det første vil nogle etiske og filosofiske emner blive diskuteret. Dette er for eksempel bæredygtighed, retfærdighed mellem generationerne og diskontering. Det andet hovedemne er årsagerne til forurening og overudnyttelse af naturlige ressourcer. Her vil det blive vist, at problemet er, at der ikke findes markeder for mange miljøgoder som for eksempel ren luft. Fordi der ikke er markeder, er der heller ikke nogen markedsværdi af disse goder. Derfor er det nødvendigt at beregne en værdi på disse goder, så at beslutninger kan tages på et rigtigt grundlag. Dette emne vil blive dækket i den tredje del af kurset, som omhandler værdisætning og Cost-Benefit analyse. For at rette op på miljøproblemerne, er det nødvendigt at regulere forurening. Kursets fjerde del diskuterer forskellige reguleringsmetoder, med vægt på økonomiske former for regulering, der giver et incitament til at reducere. Endvidere, giver kurset indsigt i international miljøproblemer, og hvordan de kan løses. Endelig omhandler kurset optimal udnyttelse af naturressourcer samt opgørelse af ressourceknaphed. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Undervisningen vil bestå af traditionelle forelæsninger hvor centrale dele af pensum gennemgåes. For at sikre de studerende mulighed for indlæring vil der være en række praktiske og teoretiske øvelser hvor de enkel- og gruppevis arbejder med udleverede opgavesæt under kyndig vejledning. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Abildtrup, jens@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Miljø og Regional Udvikling, Tlf: 35336876 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||