Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: En opgave inden for området modelbrug skal afleveres og bedømmes. Beregninger til opgaven kan evt. laves i grupper, men hver studerende skal aflevere sin egen skriftlige besvarelse på baggrund af de fælles gruppeberegninger. Weight: Opgaven vægter 100% 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | To opgaver skal afleveres og godkendes - en i hver af områderne: - praktisk statistik og data - økonometri | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: A Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Fagpakke i økonomi | ||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Den studerende skal have opnået kendskab til grundlæggende principper og metoder i anvendt økonomisk analyse Teknologi og produktion: Den studerende skal kunne estimere, analysere og vurdere enkle økonomiske sammenhænge ud fra data. Efter kurset skal den studerende ud fra en konkret økonomisk problemstilling kunne anvende eksisterende kvantitative økonomiske modeller og metoder til at løse problemet eller dele heraf og kunne forholde sig kritisk til, reflektere over, resultaterne. Den studerende skal også være i stand til at foretage mindre ændringer i eksisterende kvantitative modeller for at udvide deres anvendelsesområde til den foreliggende problemstilling. Den studerende skal kunne finde frem til officielle økonomiske data både danske og udenlandske til egne analyser. Etik og værdier: Den studerende skal have forståelse af modelbrug for derved også at kunne forholde sig kritisk til andres modelbrug og modelberegninger. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets mål er at lære de studerende at bruge kvantitative modeller og metoder i forbindelse med økonomisk analyse. Bibringe de studerende kendskab til eksisterdne datakilder og brug heraf. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Centrum for temaet er brug af kvantitative modeller og metoder til at analysere en given problemstilling. Problemstillingen skal være af en sådan art at der allerede findes kvantitative modeller og metoder der kan bruges. Problemstillingen kan ændres eller drejes fra år til år efter lærer- og/eller studenterønsker. Ved temaet start skal det være muligt for de studerende at kunne øve en vis indflydelse på indhold og forløb. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller; men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen. Eksempel på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU's landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer. Beregning af virkning og effekt for landbruget som sektor og for den enkelte bedrift, staten og forbrugerne; i Danmark og evt. også i andre lande; på enkelte landbrugsvarer eller grupper af varer eller alle varer. Eller analysere de økonomiske konsekvenser af biologisk usikkerhed, herunder forskellige måder at håndtere usikkerhed empirisk. De relevante modeller vil være økonometriske modeller, anvendte generelle ligevægtsmodeller (AGE) og lineære programmeringsmodeller (LP). Fælles for alle emnerne er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset organiseres over et overordnet tema om brug af en eller evt. flere eksisterende kvantitative økonomiske modeller, der danner grundlag for en række opgaver og projekter projekt, der udarbejdes hhv. som gruppearbejde og individuelt arbejde. I tilknytning hertil er der en række forelæsninger over centrale dele af pensum, praktiske skriveøvelser, der læses enkelt- eller gruppevis samt edb-øvelser. | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Hansen, henrik.hansen@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/International Economics and Policy Division, Phone: 35336840 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||