Inst. for Veterinær Patobiologi | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 3 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Praktisk eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: På baggrund af en udleveret amamnese gennemføres en obduktion, hvis resultater sammenholdes med anamnesen. Mulig ætiologi og patogenese diskuteres ligesom differential diagnose, prognose, behandling og profylakse gennemgås bestået/ikke bestået, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og Case gennemgange ligger om eftermiddagen. Øvelser ligger om formiddagen. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Placering i blokken efter særlig plan Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Placering i blokken efter særlig plan Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Placering i blokken efter særlig plan Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Placering i blokken efter særlig plan Øvelser sker efter særlig plan | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 300034 Klinik og patologi - Speciel patologi Deltagere bør som minimum følge faget speciel patologi | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om produktionsformers betydning i forhold til velfærd, sygdom, opdræt, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, kvalitetssikringsprogrammer og zoonoseforebyggelse. Teknologi og produktion: Anvende metoder, principper og begreber inden for fjerkræsygdomme til at evaluere de samlede sektionsfund og ud fra disse og tilhørende kliniske observationer, laboratoriefund og epidemiologiske data, foretage diagnostisering af sygdomme og udføre rådgivning, herunder opstille forslag til problemløsninger. Etik og værdier: Erhverver sig et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om fjerkræsygdomme. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Det er undervisningens mål at bibringe aktuel viden og forståelse inden for fagets delområder med henblik på problemidentifikation, diagnostik, analyse, syntese og efterfølgende opstilling, vurdering og implementering af optimerede løsningsmodeller i forbindelse med sygdomsbekæmpelse og forebyggelse | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Undervisningen omfatter produktionens infrastruktur, velfærd, relevant lovgivning, miljø- og ernæringsbetingede sygdomme, infektionssygdomme og organlidelser hos erhvervsfjerkræ, herunder specielt høns, kalkuner, ænder og gæs. Undervisningen omfatter endvidere bekæmpelses- og forebyggelsesstrategier, implementering og kontrol af biosecurity og kvalitetsstyring. Der tages udgangspunkt i forhold, der afspejler væsentlige arbejdsopgaver for dyrlæger. Undervisningen omfatter såvel forelæsninger som et praktisk, case-orienteret øvelseskursus. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger samt et praktisk øvelseskursus,hvor sektionsteknik samt tolkning af sektionsfund er de centrale elementer. | |||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
F.Jordan, M.Pattison, D.Alexandra, T.Faragher: Poultry Diseases, 5th edition, 2001 Y. M. Saif et al.: Diseases of Poultry, 11th edition, 2003 C.J.Randall: A Colour Atlas of Diseases and Disorders of the Domestic Fowl and Turkey, 2nd edition, Wolfe Publishing Ltd, London, 1991 C.J.Randall and R.L.Reece: Colour Atlas of Avian Histopathology, 1996 D.E.Swayne et al.: A Laboratory Manual for the Isolation and Identification of Avian Pathogens, 4th Ed., 1998. A.A.A.P., Univ. Pennsylvania | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Peter Christensen, jpc@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen for Mikrobiologi, Tlf: 35332748 Anders Miki Bojesen, miki@life.ku.dk, Institut for Veterinær Patobiologi/Faggruppen for Mikrobiologi, Tlf: 35332671 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||