Forest & Landscape
35 % Department of Natural Sciences 30 % Department of Agricultural Sciences 35 % | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 1 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Kurset er bygget op over 3 temaer/cases, for hvert tema afleveres en rapport. Rapporterne består af elementer der er udarbejdet i øvelser/opgaver hen gennem kurset. Den afsluttende mundtlige eksamen sker ved fremlæggelse af dele af rapportmaterialet samt ved eksamination i et spørgsmål til pensum. Der gives forberedelsestid til den mundtlige eksamen. Skriftligt arbejde udføres i grupper, mens den mundtlige eksamen er individuel. Weight: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum 100% 7-point scale, no second examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering af rapporter | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen består af forelæsninger, computerøvelser, feltøvelser og ekskursioner. Feltøvelser og ekskursioner foregår ikke på Frb. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 250021 Soil, Water, and Plants 230009 Environmental Chemistry of Biological Systems | ||||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||
Den studerende vil efter kurset have følgende kompetencer indenfor: Grundvidenskab - * Kunne vurdere de enkelte komponenter i et stofbalanceregnskab og i en vandbalance samt hvorledes disse påvirkes af arealanvendelsen og hvilke miljøpåvirkninger de medfører. * Have forståelse af problemstillinger i forbindelse med skalering og med at fremskaffe pålidelige data. * Have viden om principper for at undersøge og inddrage jordbundens egenskaber og dens variabilitet. Teknologi og produktion - * Kunne anvende komplekse beregninger på stofbalancer for konkrete landområder ved hjælp af computermodeller, bl.a. Daisy. * Have forståelse af hvorledes en jordbundskortlægning gennemføres i praksis. Etik og værdier - * Være i stand til at vurdere graden af objektivitet i relation til kursets emner og forholde sig kritisk til de mere holdningsmæssige og politiske udsagn som fremkommer inden for den del af miljøvidenskaben. | |||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at give de studerende en grundlæggende forståelse af arealanvendelsens indflydelse på stofkredsløb, -balancer og tab i terrestriske økosystemer samt konkrete færdigheder i anvendelse af værktøjer, så de selvstændigt kan foretage stofbalanceestimater og kvantificere miljøpåvirkninger på forskellige skalaer. Kurset giver kompetencer der er centrale for at arbejde med miljøanalyse, -vurdering, -forvaltning og -forskning i relation til arealanvendelse. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Der arbejdes ud fra en systemøkologisk tilgang, men ikke intensivt med de interne processer i jord-plantesystemet, idet disse forudsættes bekendt, f.eks. fra forudsætningsfaget Miljøkemi i Biologiske Systemer eller lignende. Fokus vil være på de sources og sinks som påvirker systemets stofbalance. Kurset omfatter følgende hovedtemaer: - Stofbalancekonceptet, herunder de enkelte elementers biogeokemi og processer: deposition, gødskning i bred forstand, idet genanvendelse af restprodukter inddrages, forvitring, optag i planter, litterfald, udvaskning, nettomineralisering og gasformige tab. - Vandbalancen og dens komponenter samt modellering heraf. - Jordbundens karakterisering og variabilitet: Bestemmelse i felten, betydning for stofbalanceopgørelser- og modellering. - Integrerede modeller for transport og tab af vand, stof og gasser. Der arbejdes med almindelige former for terrestriske systemer såvel de stærkt styrede, f.eks. landbrug, som de seminaturelle, f.eks. skove, og de udyrkede, samt på forskellige skalaniveauer fra mark til opland. Betydningen af ændringer i arealanvendelse fx mod mere ekstensive dyrkningsformer og skovrejsning berøres også. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Undervisningen vil blive givet som en kombination af følgende komponenter: - forelæsnnger og interaktiv undervisning - simple programmeringsøvelser - større case-opgaver - feltøvelser til træning af jordbundsbeskrivelse og -vurdering - ekskursioner - fremlæggelse af opgaver og rapporter - evaluering | |||||||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||||||
? | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Der findes i øjeblikket ingen lærebog. Vi anvender et antal primær artikler og rapporter mv. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Per Gundersen, pgu@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Applied ecology, Phone: 35331678 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||