Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Den skriftlige 4-timers prøve vil bestå af 1-2 konkrete opgaver/cases. Weight: Skriftlig prøve vægter 100%. 7-point scale, external examiner Dates of Exam: 24. januar 2008 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger og øvelser i form af cases eller mindre opgaver | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Grundvidenskab De studerende skal på det grundvidenskabelige område erhverve viden om og forståelse for (miljø-)retlige problemstillinger. Den studerende opnår viden om og forståelse af miljø- og planlovgivningen samt grundlæggende retsregler. Teknologi & produktion På det anvendelsesorienterede område skal de studerende bibringes forståelse for håndtering og løsning af sager om arealanvendelse og om benyttelse/beskyttelse af natur- og miljøressourcer i bred forstand. De skal herunder kunne bedømme rækkevidden af afgørelser fra de overordnede administrative myndigheder og domstolene. Etik & værdier På det værdibaserede område skal de studerende kunne diskutere miljørettens principper og værdigrundlag. | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende en indføring i miljøretten, herunder miljøadministrationens opgaver i relation til regulering af forskellige former for anlæg og arealanvendelse. Dette vil give de studerende en indsigt som er værdifuld i mange forskellige sammenhænge, f.eks. som offentligt ansat, konsulent eller erhvervsudøver. Kurset retter sig derfor mod studerende indenfor bl.a. naturressource-, landskabsarkitekt- og jordbrugsøkonomiuddannelserne. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset vil udover en introduktion til elementær jura omfatte love og regler vedrørende arealanvendelse og beskyttelse/benyttelse af miljøet i bred forstand - dvs. vand, jord, natur, skove, landskab, kultur- og bymiljø - samt bygge- og planlovgivning i øvrigt. Kurset opbygges omkring disse temaer, hvor lovgivningen vil blive introduceret og dens anvendelse blive præsenteret gennem cases. Der vil bl.a. blive lagt vægt på, hvilke regler der gælder f.eks. ved planlægning af nye anlæg samt på hvorledes forskellige forhold/miljøproblemer reguleres ved anvendelse af forskellige virkemidler, f. eks. godkendelseskrav, miljøkonsekvensvurderinger (VVM), indsats-/forvaltningsplaner, lokalplaner mv. Desuden vil der blive lagt vægt på tilsyn med og håndhævelse af lovgivningen. Kurset indledes med en introduktion til den juridiske verden, herunder om sammenhængen mellem Grundlovens beskyttelse af ejendomsretten og begrænsninger i ejerrådighed af privatretlig (bl.a. naboretten) og offentligretlig karakter. Herefter tages der udgangspunkt i temaer som nævnt ovenfor, hvor den relevante lovgivning vil blive introduceret og efterfølgende eksemplificeret og bearbejdet gennem cases. Af relevant lovgivning kan nævnes planloven, miljømålsloven, miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven, naturbeskyttelsesloven, skovloven, lov om drift af landbrugsjord, byggeloven samt anden relevant lovgivning. Relevant EU-lovgivning vil også blive berørt, f.eks. EU's habitatdirektiv. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset baseres på introducerende forelæsninger, der suppleres af gennemgang og løsning af cases og opgaver. En typisk undervisningsgang vil starte med en indledende gennemgang af den relevante lovgivning og de særlige retlige problemer, der bl.a. knytter sig til samspillet mellem forskellige love. Herefter vil en case blive præsenteret og de studerende vil i grupper skulle identificere, håndtere og løse de retlige problemer sagen rejser. Herefter afsluttes der med en fælles gennemgang af casen og afrundning af dagens emne. | |||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Undervisningsmateriale oplyses ved kursusstart | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Helle Tegner Anker, hta@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332321 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||