310020 Tema: Natur, miljø og samfund

Detaljer
Skov & Landskab   30 %
Inst. for Jordbrugsvidenskab   17 %
Inst. for Økologi   14 %
Fødevareøkonomisk Institut   13 %
Inst. for Grundvidenskab   26 %
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Eksamen består af mundtlig fremlæggelse, der tager udgangspunkt i projektrapporten.

Vægtning: Mundtlig eksamen 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenPræsentation af projektmilepæle
Opponering på fremlæggelser
Deltagelse i journal clubs
Deltage i 4 af 5 cases
Deltagelse i gruppeprojektarbejde
 
Rammer for undervisningForelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: A

Blok 2
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerØkologi og naturresurser Klima jord og Planter
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Kompetencer indenfor Grundvidenskab:

Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer.

Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning.

Kendskab til håndtering af natur- og miljørelaterede data.

Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer.

Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen.

Kompetencer indenfor teknologi og produktion:

Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området.

Kendskab til værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen.
 
Kursets målsætning
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning.
Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger.
 
Kursusindhold
Kurset rummer udvalgte dele af den generelle miljø- og naturforvaltning. Ikke alle elementer vil blive behandlet i detaljer, men udvalgte cases vil præsentere problemstillinger og løsninger inden for natur- og miljøforvaltning.

Eksempler på cases omfatter:

Naturpleje
Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse
Analyser af Naturgrundlag
Græssere i naturplejen
Kulturhistoriske forhold

Landbrug og andre produktionserhverv i det åbne land
Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme
Phosphatbelastning af søer
Husdyrproduktion ? hvad kan naturen bære
Økologisk jordbrug ? hvad kan de i forhold til konventionelle
Transgene planter
Agerlandets flora og fauna

Naturgenopretning
Skjern Å projektet.
Mikrobiologiske forhold
Scenarier i naturgenopretningsprojekter
Etik i miljø- og naturforvaltning
Genudsætning af dyr

Arealanvendelse og grundvand
Fluxe af nitrat og pesticider i jordbrugs ? grundvandsfasen
Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser
Modellering
Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen
Arealrelaterede data
Kvalitetsmål

Habitatbeskyttelse
Internationale konventioner og retlige forhold
Flora og fauna ? rødlister, beskyttelse
Luftbåren forurening
Miljøøkonomi
Critical loads, critical levels
Monitering af nature- og miljøtilstand

Skovrejsning
Planlægning
Datagrundlag
Analyser af naturgrundlag


 
Undervisningsform
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af især det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i journal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Cases: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer
 
Målbeskrivelse
For at opnå maksimalt resultat skal deltageren kunne demonstrere overblik over naturaspekter og miljøaspekter i arealforvaltningen, og sætte denne i en samfundsmæssig kontekst.
 
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Ad hoc materiale til de enkelte cases og forelæsninger
 
Kursusansvarlig
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331819
Tove Enggrob Boon, tb@life.ku.dk, Skov & Landskab/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331760
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
teoretiske øvelser72
projektarbejde150
forberedelse99
ekskursioner40
kollokvier15
vejledning10
eksamen1

423