Department of Natural Sciences
40 % Department of Agricultural Sciences 30 % Department of Ecology 30 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc Temakursus for Miljø og Jordbrug (Environment and Agriculture). | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Skriftlig projektrapport (gruppe), og individuel mundtlig eksamination med præsentation af projekt og eksamination i projekt og øvrigt pensum. Weight: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektrapport 100%. 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Minimum 75% deltagelse i Journal Club. Gennemført og afleveret projektrapport. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset består af forelæsninger, kollokvier og Journal Club (20%) og temaprojekt (80%). Projektgrupperne etableres i første uge på en obligatorisk 2-dages ekskursion et sted i Danmark. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B Blok 3 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 230022 Environmental Soil Chemistry and Biotechnology 230020 Pedology 240001 (2006-2007) 310007 Land Use, Element Balances and Environmental Impact Deltagerne bør have haft mindst et af de anbefalede forudsætningskurser. Kurset forudsætter som minimum kundskaber svarende til en Naturressource bachelor med fagpakke i Miljøvidenskab. | ||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab: Generel forståelse af emnerne miljøkemi, miljømikrobiologi, jordkvalitet, transport- og omsætningsprocesser, flora og fauna i forhold til jordbrugsproduktion, kulturlandskab og tilgrænsende naturområder. Forstå og kunne vurdere videnskabelige metoder indenfor miljøområdet, og kunne analysere videnskabelig litteratur. Kompetencer indenfor Teknologi og produktion: Anvende grundvidenskabelige principper til komplet analyse og kvantificering af miljømæssige effekter af jordbrugsproduktion på de omgivende naturressourcer. Anvende og bedømme relevante kvantitative modeller og løsninger på miljøproblemstillinger, samt forstå skalerings problemer. Gennemføre en faglig problemanalyse og -formulering i temaprojektet, samt planlægge, gennemføre og fremlægge projektet. Kompetencer indenfor Etik og værdier: Diskutere problemstillinger og holdningsdannelse om jordbrugets benyttelse af naturressourcer og miljøspørgsmål, både nationalt og internationalt. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
De studerende skal sættes i stand til at analysere og vurdere miljømæssige effekter af forskellige former for jordbrugsproduktion fra A-Z, herunder at kunne anvende, fortolke og bedømme aktuelle værktøjer til analyse og vurdering af disse. Desuden opnås systematisk erfaring med at tolke og kvalitetsvurdere forskellige former for litteratur indenfor området. Kurset er centralt for alle der påtænker job indenfor privat eller offentlig rådgivning og forvaltning omkring jordbrugets miljøforhold. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Temakurset er tværvidenskabeligt med fokus på aktuelle og fremtidige problemstillinger omkring jordbrug og miljø og løsning af disse på en naturvidenskabelig bagrund. I kurset anvendes de videnskabelige værktøjer til en integreret analyse og kvantificering af miljøeffekter på hele jordbrugsproduktionsprocessen fra A-Z. Deltagerne forudsættes at have lært at anvende de enkelte værktøjer i forudsætningskurser eller på anden vis. I dette temakursus kombineres de aktuelle værktøjer til en samlet analyse og vurdering af hele produktionsprocessen. Ved projektgruppedannelsen sikres at gruppen mestrer de nødvendige værktøjer for at gennemføre temaprojektet. I kurset vil ingå emner med relation til interaktioner mellem jordbrugsproduktion og miljø/naturressourcer, herunder effekter på vandressourcer (grundvand, vandløb, søer, indre farvande), effekter på jordkvalitet, og effekter på flora og fauna. Discipliner, værktøjer og nøgleord der indgår: Hydrologi, miljøkemi, miljømikrobiologi, jordbundskemi, stofomsætning, arealanvendelse, produktionsformer, simuleringsmodeller, stoftransport, nedbrydning, adsorption, udvaskning, gødning, affaldsstoffer, pesticider, GMO Kurset har en fælles del på 20% og en projektdel på 80%, hvor der arbejdes i dybden med en problemstilling indenfor kursets faglige rammer. Temaprojektet skal altså være problemorienteret, men kan være såvel tværvidenskabeligt som mere fagligt fokuseret i sin tilgang. Projektets resultater og løsningsforslag skal dog altid sættes i en bredere, tværfaglig sammenhæng. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen lægger vægt på problemorienterede og projektorganiserede studie- og undervisningsformer. Kurset indledes med en 2-dages ekskursion til en række lokaliteter med konkrete eksempler på miljømæssige problemstillinger ved jordbrugsproduktionen, inklusiv diskussion af aktuelle og fremtidige problemstillinger med de involverede parter. På ekskursionen diskuteres temaprojektmuligheder og projektgrupper med 3-5 studerende etableres, således at projektemnet er valgt ved hjemkomsten. Kurset omfatter et mindre antal forelæsninger og kollokvier i begyndelsen, hvor aktuelle og fremtidige miljømæssige problemstillinger indenfor jordbrugsområdet uddybes og diskuteres i et naturvidenskabeligt og tværvidenskabeligt perspektiv. Kurset omfatter Journal Club's hvor udvalgte videnskabelige artikler og rapporter præsenteres og evalueres med henblik på forståelse af problemstillinger, løsninger, fremstilling og fagopfattelser indenfor miljøområdet. De studerende forventes både at præsentere og opponere på mindst en artikel hver, og der vil være krav om min. 75% deltagelse i Journal Club for at blive indstillet til eksamen. Projektgrupperne udarbejder en skriftlig projektbeskrivelse som afleveres og fremlægges mundtligt til godkendelse efter 3 uger. Projektarbejdet skal resultere i en rapport og en mundtlig præsentation. Projektet bedømmes for hver af gruppens medlemmer på grundlag af projektrapporten og individuel mundtlig fremlæggelse, diskussion og eksamination. | |||||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||||
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Udleveret materiale og slides fra ekskursion, forelæsninger, kollokvier og journal club. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332411 Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332419 Lars Stoumann Jensen, lsj@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 35333470 Søren Hansen, sha@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Agrohydrology, Phone: 3528 Jan Sørensen, jan@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Genetics and Microbiology, Phone: 35332626 Peter Stougaard, psg@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Genetics and Microbiology, Phone: 35332609 | |||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||
ca. 350 DKK til kost og overnatning på ekskursion | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||