Ins. for Human Ernæring
60 % Fødevareøkonomisk Institut 40 % | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i projektrapport Vægtning: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum: 100% 7-trinsskala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af gruppebaseret projektrapport | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisning er kombination af forelæsninger, øvelser og diskussion af studerendes egne projekter | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Ingen | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Den studerende skal opnå viden om, hvordan man gennem sociologisk og humanistisk forskning kan belyse anvendelse af naturressourcer i forskellige samfundsmæssige sammenhænge. Den studerende skal opnå viden om udvalgte interview- og spørgeskemabaserede sociologiske forskningsmetoder. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Den studerende skal kunne forstå relevansen af samfundsvidenskabelig og humanistisk teori i naturanvendelsesproblemstillinger. Den studerende skal kunne anvende principperne for sociologiske undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke naturanvendelsesproblemstillinger. Kompetencer inden for etik og værdier: Den studerende skal kunne reflektere over samfundsvidenskabelige og humanistiske/ etiske problemstillinger i relation til naturanvendelse, herunder, hvorledes personer og grupper kan have forskellige syn på brugen af naturen. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Opnå indsigt i a) samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen b) etiske problemstillinger i relation hertil c) de samf.videnskabelige metoder som kan benyttes til at studere feltet. Kan vurdere naturanvend.relaterede problemstillinger i et samf.mæssigt perspektiv. Tilegne sig færdigheder indenf. anvendelsen af sociologiske metoder til studiet af samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen - kvalitative metoder (fx forskellige former for interview) og kvantitative metoder (fx. spørgeskemaer).). | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen. Herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet. I kurset indgår et projektarbejde, hvor de studerende i grupper indenfor en afgrænset en problemstilling udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en undersøgelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling i forhold til en specifik naturanvendelse. Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i konkrete naturanvendelsescases indenfor eksempelvis genteknologi, husdyrbrug, plantebrug samt det åbne land. Disse cases vil for det første være udgangspunkt for diskussion af relevante teorier samt etiske refleksioner - herunder hvordan der eksisterer flere forskellige forståelser af og holdninger til natur. For det andet vil casene danne udgangspunkt for en præsentation af hvordan disse forskellige positioner kan undersøges ved hjælp af sociologiske metoder. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Samtidig gennemfører de studerende et gruppebaseret projektarbejde. Tyngden i projektarbejdet er design af en sociologisk undersøgelse og arbejde med metodiske redskaber til indsamling af empiri. | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||||
- | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Kompendium med teoretiske og empiriske tekster Ole Riis 2005: Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Hans Reitzels Forlag Projektspecifik litteratur | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jesper Lassen, jlas@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Fødevaresociologi, Tlf: 35332621 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||