400025 Naturanvendelse i et sociologisk perspektiv

Detaljer
Ins. for Human Ernæring   60 %
Fødevareøkonomisk Institut   40 %
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


uden hjælpemidler

Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i projektrapport

Vægtning: Mundtlig eksamination i projektrapport og pensum: 100%



7-trinsskala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGodkendelse af gruppebaseret projektrapport
 
Rammer for undervisningUndervisning er kombination af forelæsninger, øvelser og diskussion af studerendes egne projekter
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalIngen
 
Kompetenceområder
Kompetencer inden for grundvidenskab:
Den studerende skal opnå viden om, hvordan man gennem sociologisk og humanistisk forskning kan belyse anvendelse af naturressourcer i forskellige samfundsmæssige sammenhænge. Den studerende skal opnå viden om udvalgte interview- og spørgeskemabaserede sociologiske forskningsmetoder.

Kompetencer inden for teknologi og produktion:
Den studerende skal kunne forstå relevansen af samfundsvidenskabelig og humanistisk teori i naturanvendelsesproblemstillinger.
Den studerende skal kunne anvende principperne for sociologiske undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke naturanvendelsesproblemstillinger.

Kompetencer inden for etik og værdier:
Den studerende skal kunne reflektere over samfundsvidenskabelige og humanistiske/ etiske problemstillinger i relation til naturanvendelse, herunder, hvorledes personer og grupper kan have forskellige syn på brugen af naturen.
 
Kursets målsætning
Opnå indsigt i a) samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen b) etiske problemstillinger i relation hertil c) de samf.videnskabelige metoder som kan benyttes til at studere feltet. Kan vurdere naturanvend.relaterede problemstillinger i et samf.mæssigt perspektiv. Tilegne sig færdigheder indenf. anvendelsen af sociologiske metoder til studiet af samf.mæssige aspekter af naturanvendelsen - kvalitative metoder (fx forskellige former for interview) og kvantitative metoder (fx. spørgeskemaer).).
 
Kursusindhold
Der undervises i grundlæggende sociologiske og etiske temaer med relation til menneskets anvendelse af naturen. Herunder eksempelvis lægfolk og eksperters forskellige syn på naturanvendelse; sociale konteksters betydning for befolkningens syn på naturanvendelsen; forskellige aktørers anvendelse af magt og indflydelse til at påvirke rammerne for samfundets naturanvendelse samt de etiske spørgsmål naturanvendelsen rejser.

Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative (interviewbaserede) som kvalitative (spørgeskemabaserede) metoder. Vægten i dette vil ligge på operationaliseringen af forskningsspørgsmålet i en spørgeguide eller et spørgeskema, samt gennemførelsen af dataindsamlingen (f.eks. selve interviewet). Desuden vil den efterfølgende analyse af de indsamlede data blive behandlet.

I kurset indgår et projektarbejde, hvor de studerende i grupper indenfor en afgrænset en problemstilling udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en undersøgelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling i forhold til en specifik naturanvendelse.


Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i konkrete naturanvendelsescases indenfor eksempelvis genteknologi, husdyrbrug, plantebrug samt det åbne land. Disse cases vil for det første være udgangspunkt for diskussion af relevante teorier samt etiske refleksioner - herunder hvordan der eksisterer flere forskellige forståelser af og holdninger til natur. For det andet vil casene danne udgangspunkt for en præsentation af hvordan disse forskellige positioner kan undersøges ved hjælp af sociologiske metoder.
 
Undervisningsform
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Samtidig gennemfører de studerende et gruppebaseret projektarbejde. Tyngden i projektarbejdet er design af en sociologisk undersøgelse og arbejde med metodiske redskaber til indsamling af empiri.
 
Målbeskrivelse
-
 
Litteraturhenvisninger
Kompendium med teoretiske og empiriske tekster
Ole Riis 2005: Samfundsvidenskab i praksis. Introduktion til anvendt metode. Hans Reitzels Forlag
Projektspecifik litteratur
 
Kursusansvarlig
Jesper Lassen, jlas@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Fødevaresociologi, Tlf: 35332621
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger28
teoretiske øvelser8
forberedelse55
projektarbejde114
eksamen1

206