400029 Philosophy of Science - Landscape Architecture and City Design

Details
Institute of Food and Resource Economics   80 %
Forest & Landscape   20 %
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Den studerende eksamineres på baggrund af et spørgsmål formuleret med udgangspunkt i en af de afleverede kursusopgaver og perspektiverer herudfra med forskellige relevante videnskabsteoretiske antagelser

Weight: 100%



7-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamTo kursusopgaver være afleveret undervejs
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser, case-studier, film, værkgennemgang og diskussion af praksisnære problemstillinger samt selvstudium
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: C
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsIngen
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer inden for grundvidenskab: Ingen

Kompetencer inden for teknologi&produktion:
Den studerende vil efter kurset kunne forstå udvalgte erkendelsesmæssige tankegange og anvende dem i forbindelse med vurdering af faglige teorier og metoder samt konkrete produkter inden for landskabsarkitektur og bydesign.

Kompetencer inden for etik & værdier:
Den studerende vil på kurset arbejde med at diskutere værdimæssige aspekter af landskabsarkitektur og bydesign.
 
Course Objectives
Kurset skal introducere de studerende til at se og forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for genstand, teori og metode inden for landskabsarkitektur og byplanlægning.
 
Course Contents
I kurset redegøres for den historiske baggrund for udviklingen af landskabsarkitektur og bydesign i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. Der gøres rede for, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for landskabsarkitektur og bydesign og deres udvikling. Endvidere gives der en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af særlig relevans for landskabsarkitektur og byplanlægning.

Betydningen af forskellige syn på landskabet, og hvad natur er, fremhæves, herunder æstetikbegrebets rolle. Eksempler på planlægnings- og landskabsrelaterede værdimæssige problemstillinger gennemgås. Kurset hjælper de studerende til indsigt i, hvordan man analyserer viden- og værdigrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger. Endelig diskuteres landskabsarkitektur og byplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv (herunder bæredygtighedsbegrebet), hvilket giver den studerende mulighed for bedre at gennemskue fagrelaterede kontroverser og reflektere over landskabsarkitektens og byplanlæggerens rolle i forhold til resten af samfundet.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen vil være delt op i syv temaer, således at hvert tema vil udgøre en samlet enhed. Inden for disse temaer vil undervisningsformen veksle som beskrevet ovenfor under "undervisning". Øvelser finder sted på parallelle øvelseshold. Til at varetage den daglige undervisning inddrages udover den kursusansvarlige og daglige kursusleder fagligt centrale gæsteforelæsere, der er forankret i forskning og praksis, ude fra og inden for Skov & Landskab. Gennem to kursusopgaver, der udarbejdes i mindre grupper, trænes principper for god skriftlig og mundtlig formidling i studiesammenhæng samt principper for effektivt samarbejde i grupper.
 
Learning Outcome
Fremgår af beskrivelsen af kursets kompetenceområder
 
Course Litterature
Vil forelægge ved kursusstart
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises18
practicals45
Colloquia18
examination2
supervision3
preparation84

206