Skov & Landskab | |||||||||||||||
English title | Nature Interpretation | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | SLING kurser (Skovskolen) | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: gennemført/ikke gennemført, ingen censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I stedet for afholdelse af en eksamen stilles en række krav til deltagelse i undervisningen, de løbende projekter, fremlæggelse mv. som forudsætning for udstedelse af eksamensbevis | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Tilvalgskurset udgør en mulighed for en vis specialisering i kommunikation, faglig formidling med naturområdet i centrum. Følgende emner tages op: - Kommunikationsteori og -modeller, - Målgrupper, - Budskab, afsender, medie og effekt, - Pædagogik og læringsteori, - Mundtlig formidling (personlig fremtræden og teknikker), - Skriftlig formidling (presssemeddelelse, mindre artikler, foldere, hjemmesider), - Planlægning, gennemførelse og evaluering af naturformidling | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som klasse- og holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt. | |||||||||||||||
Målbeskrivelse | |||||||||||||||
Gennem deltagelse i kurset Naturformidling, skal den studerende tilegne sig kompetencer til at kunne planlægge, gennemføre og evaluere forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Dette indebærer, at den studerende skal kunne: . tænke i tydelige budskaber, have kendskab til forskellige målgrupper og tilrettelægge formdilingsforløb, hvor indhold og aktiviteter er målrettet deltagernes forudsætninger . blive fortrolig med den skriftlige formidlings virkemidler og metoder, således at den studerende efterfølgende kan udarbejde kvalificerede pressemeddelelser, foldere og mindre artikler . forholde sig kritisk til hjemmesiders opbygning og indhold således at den studerende bliver i stand til at kunne bidrage med indhold til og udvikling af hjemmesider . forholde sig kritisk til de forhold og processer, der skaber de optimale forudsætninger for læring i forskellige formidlingssituationer . tilegne sig en forståelse af forskellige læringsmæssige begreber, herunder læringens forudsætninger, for senere at kunne bringe disse begreber i anvendelse i tilrettelæggelse af formidlingsforløb | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Jan Krag Jacobsen: 25 spørgsmål - en moderne retorik til planlægning af kommunikation. Roskilde Universitetsforlag. Materialesamling med en række relevante artikler vedr. lærings- og formidlingstori og dens praksis. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331595 Mette Åskov Knudsen, mek@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331604 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn SLING | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||