131105 Ledelse og samarbejde

Detaljer
Skov & Landskab
English titleHuman Resource Management
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år til Bachelor 3. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeSLING kurser (Skovskolen)
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 7-trinsskala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAktiv deltagelse i det obligatoriske gruppeprojekt: Fremlæggelse af gruppeprojekt i seminarform og deltagelse i en kritikergruppe
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kursusindhold
Arbejdssociologi:
- den enkelte (grundlæggende psykologi, socialisationsprocesser, intelligens, holdninger og fordomme, modstand mod forandringer, kriser)
- individet i organisationen (grundlæggende kommunikationsteori og f.eks. aktiv lytning, transaktionsanalyse, assertion, coaching)
- grupper og uformel struktur (gruppedefinitioner, gruppers funktion, Hawthorne-forsøgene, normer/kulturer, sociale roller, kommunikation, anvendelighed, konflikter, effektivitet/ team-building, udvikling)
- trivsel og motivation
- modstand mod forandringer/fremmedgørelse
- konflikt og konflikthåndtering

Organisationsteori:
- organisationsteori (udvikling og synsvinkler, organisatoriske byggeklodser, strukturer og muligheder)
- organisationskultur
- beslutningsteori
- strategi og strategiske processer
- organisationsændring og -udvikling

Personaleforhold
- personaleadministration
- arbejdsret

Ledelse:
- ledelse i og af organisationer
- ledelsesformer
- ledelsesværktøjer

Obligatorisk gruppeopgave
- gruppearbejde over et af underviseren udmeldt emne inden for fagets områder
 
Undervisningsform
Holdundervisning. Seminar/workshop-form. Gruppearbejde, øvelser, Selvstudie. Projektarbejde. Ekskursioner og virksomhedsbesøg. Cases og rollespil
 
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende
1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation, således at den studerende i sit efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med udvikling af organisationer og arbejdsprocesser
2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer, forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver)


Formålene indebærer, at den studerende kan

Videnfeltet
- med udgangspunkt i teorien/teorierne kan identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet
- demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder
- sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder
- forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger
- demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder

Typer af færdigheder

- analysere problemstillinger inden for fagets områder
- anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger
- sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger
- forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger
- diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder
- vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger
- vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg
- formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere
- kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger

Kompetencer

- generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger
- samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier
 
Kursusansvarlig
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331595
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger100
projektarbejde24
forberedelse198
teoretiske øvelser92

414