131205 Nature and Landscape Management

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to BSc. 3 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelSLING courses (Skovskolen)
 
ExaminationFinal Examination

oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: 7-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Course Contents
1 Introduktion til naturpleje
Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør.
Besøg hos en kommunes driftsafdeling
Afgrænsning af fagområdet.
Opstilling af målsætninger

2 Plejemetoder
Gennemgang af de forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper.
Afbrænding, rydning og andre metoder.

3 Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (enge, moser, hede og overdrev).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Evt. konkret plejeopgave I Gribskov

4 Pleje af bynær natur
Særlige krav og hensyn til den bynære natur og dens brugere.
Bæredygtig naturpleje, hvor de rekreative og æstetiske årsager vejer tungt
Træpleje og græspleje

5 Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene

6 Pleje af natur og naturelementer
Ekskursion til Jylland for at se på plejeopgaver og tale med fagfolk
(Arrangeres sammen med kurset skovdyrkning)
 
Teaching And Learning Methods
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg
 
Learning Outcome
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i et terrestrisk naturareal, søer og vandløb samt bynære områder kan
. beskrive og vurdere tilstanden
. redegøre for natur- og rekreativt potentiale
. opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske og sociologiske interesser
. anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
. vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg

Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan:

Vidensfeltet:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i forhold til næringsstofbalance og hydrologiske forhold
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen
- beskrive drifts- og plejemetoder, med vægt på græsning, maskinløsninger, kemisk, termisk og vandstandsændringer, der kan føre til målopfyldelse samt metodernes fordele og ulemper

Færdigheder
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen

Kompetencer
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser
- igangsætte og overvåge mindre pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages
 
Course Coordinator
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures65
practicals100
Excursions51
preparation175
examination23

414