Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | SLING courses (Skovskolen) | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: 7-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
1 Introduktion til naturpleje Hvad er naturpleje? Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør. Besøg hos en kommunes driftsafdeling Afgrænsning af fagområdet. Opstilling af målsætninger 2 Plejemetoder Gennemgang af de forskellige plejemetoder Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper. Afbrænding, rydning og andre metoder. 3 Pleje af lysåbne naturtyper Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (enge, moser, hede og overdrev). Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt. Evt. konkret plejeopgave I Gribskov 4 Pleje af bynær natur Særlige krav og hensyn til den bynære natur og dens brugere. Bæredygtig naturpleje, hvor de rekreative og æstetiske årsager vejer tungt Træpleje og græspleje 5 Pleje af vandløb Statusvurdering for vandløbene Vandløbsmålsætninger Fysiske forhold i vandløbene 6 Pleje af natur og naturelementer Ekskursion til Jylland for at se på plejeopgaver og tale med fagfolk (Arrangeres sammen med kurset skovdyrkning) | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Holdundervisnings/forelæsning Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde Selvstudie Ekskursioner og virksomhedsbesøg | |||||||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||||||
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i et terrestrisk naturareal, søer og vandløb samt bynære områder kan . beskrive og vurdere tilstanden . redegøre for natur- og rekreativt potentiale . opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske og sociologiske interesser . anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse . vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan: Vidensfeltet: - identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i forhold til næringsstofbalance og hydrologiske forhold - beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier. - beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen - beskrive drifts- og plejemetoder, med vægt på græsning, maskinløsninger, kemisk, termisk og vandstandsændringer, der kan føre til målopfyldelse samt metodernes fordele og ulemper Færdigheder - definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer - anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb - udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer - reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder - reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen Kompetencer - vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter - vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder - håndtere og prioritere blandt forskellige interesser - ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget - sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse - vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning - diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal - udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger - diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser - igangsætte og overvåge mindre pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse - forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||